Her er it-gigants huslejekontrakt: 24 mio om året

Kommunernes it-selskab Kombit nyder godt af millioner i huslejeindtægter fra it-giganten KMD hvert år i mere end et årti.

Artikel top billede

Topchef Lars Monrad-Gylling og hans tidligere bestyrelsesformand Vagn Sørenensen skrev personligt under på stor huslejekontrakt. Foto: Povl Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

383,3 millioner kroner.

Så meget har KMD i alt via sit lejemål i Aalborg forpligtet sig til mindst at betale de næste 16 år til et datterselskab ejet af kommunernes it-selskab Kombit.

Udgifterne til husleje betyder reelt, at selvom kommunerne i en årrække er tvunget til at betale mange millioner for at bruge KMDs monopol-systemer, så går million-pengestrømmen i mere end et årti også den anden vej.

Tallene fremgår af lejekontrakten mellem parterne, der er underskrevet af KMD´s topchef Lars Monrad-Gylling og tidligere bestyrelsesformand Vagn Sørensen og fra Kombits side direktør Hans Bethelsen.

Uddrag af lejekontrakten ligger således på den digitale tinglysnings side.

Her fremgår det, at lejemålet begyndte den 1. januar 2008. Altså samtidig med at KL solgte KMD til kapitalfonden EQT og ATP, der siden har solgt virksomheden videre.

"Lejemålet kan fra Lejers side tidligst opsiges til fraflytning 16 år efter ikrafttrædelsestidspunktet" hedder det i kontrakten.

Omvendt må Kombit først smide KMD på porten 31 år efter lejemålet ikrafttrædelse.

"Den årlige leje udgør kr. 23.956.450, der fremkommer som følger:

Kontor 18.686 m² a kr. 1.050 kr. 19.620.300
Produktion 2.254 m² a kr. 550 kr. 1.239.700
Restaurant 1.380 m² a kr. 1.050 kr. 1.449.000
Lager 1.478 m² a kr. 450 kr. 665.100
Andet 2.183 m² a kr. 450 kr. 982.350

Årlig leje i alt kr. 23.956.450" 

Huslejen pålægges i øvrigt moms, fremgår det videre. Og depositum udgør små 12 millioner kroner plus moms.

Endelig reguleres aftalen en gang om året.

"Den årlige leje reguleres én gang årligt uden særskilt varsel, hver den 1. januar, med den procentvise ændring i det af Danmarks Statistik beregnede nettoprisindeks..." lyder det i huslejekontrakten. Huslejen stiger med minimum 2 procent per år og kan maksimalt stige 4 procent per år.

Ergo bliver de 383 millioner kroner, der indledningvist blev nævnt, over de 16 år nogle millioner kroner større.

Kombit ejer også to andre datterselskaber, hvis indtægter stammer fra udlejning.

Forholdet mellem Kombit og KMD har været under lup lige siden KL solgte KMD.

Blandt andet fordi Kombit blev stiftet for at holde KMD i ørerne al den stund, at flere af kommunernes monopol-systemer er ejet af KMD.

Derfor er kommunerne dybt afhængige af virksomheden. Det skabte da også nogen debat da KMD blev solgt i sin tid.

Dengang var det fremme, at KMD blev solgt for små 3 milliarder kroner.

Men pengene til husleje var ikke indregnet i det prissætning. I øvrigt er landets kommuner stillet en pose penge i udsigt, når Kombit engang sælger ejendommene.

For Kombit er ikke sat i verden for at drive ejendomsforretning, har man tidligere forklaret.

Hverken KMD eller Kombit har yderligere kommentarer til de nye oplysninger fra lejekontrakten.

Navnenyt fra it-Danmark

Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS