Tak, dit Dankort gjorde min telefon bedre

Verden er vendt på hovedet - og dit Dankort er med til at bestemme teknologiens fremtid. Det får du simpelthen ikke nok tak for.

Artikel top billede

Jeg elsker Gartners hype cycle. Med dens to bakker, hvor den første er produkterne eller teknologierne, som er ved at blive talt op. Derefter rutcher de ned af skuffelsens bakke - for bagefter - nogle af dem kun - at klatre op ad den næste stigning mod målet: At indgå som et nyttigt og effektivt værktøj.

Ikke så meget, fordi den giver et fingerpeg om produkterne, der er på vej, men fordi den giver et perspektiv på alt det salgsgas jeg har skulle lægge øre til igennem et (arbejds)liv fyldt med teknologi.

For hvem husker ikke WAP, 3D-fjernsyn, HD-tv, robotter i hjemmet, virtual reality og alt det andet. Teknologier, som orakler fortalte os var lige på trapperne, lige om lidt, på vej ud i butikkerne og hjemme hos os alle sammen om et eller to år.

Fortsæt selv, du kender sikkert sangen.

Verden er vendt på hovedet

Det sker, fordi verden er blevet vendt på hovedet. Før dryppede teknologier fra virksomheder ned til forbrugerne, efterhånden som forædling og masseproduktion gjorde dem økonomisk opnåelige - på samme måde som landvindinger fra dyre bilmodeller over en årrække ville finde vej til mere budgetvenlige køretøjer.

"For havde du ikke kastet dine surt tjente kroner efter den første, håbløst teknologisk tilbagestående iPhone, mens jeg sad med et overlegent smil med min Windows Mobile-enhed, så havde Apple ikke forædlet modellen"

I den omvendte verden, som vi nu bor i, er det i stedet den kæmpestore græshoppesværm af forbrugere, som køber - ofte førstegenerations - produkter og skaber den kritiske masse, den hurtige produktcyklus og den økonomi, som gør en teknologi attraktiv over hele spektret.

Det er her, producenter, investorer og Ole Opfinder-typerne drømmer om den absolutte markedsdominans, som kun Microsoft Office, Windows, Facebook og Google-søgninger tjener stort på.

Det er her, alle vil slå igennem med det næste store hit, og det er her, 99,98 procent af alting fejler. Heldigvis, for der er godt nok meget skidt og hype - og forholdsvis lidt kanel og reel anvendelighed.

Så vi lever i verdens største laboratorium, hvor vi som forsøgsmus piler rundt for at prøve og forkaste eller indarbejde teknologier, arbejdsformer og ideer i en konstant malstrøm af informationer og lanceringer.

Lad mig sige det lige ud: Det får du simpelthen ikke tak nok for. For havde du ikke kastet dine surt tjente kroner efter den første, håbløst teknologisk tilbagestående iPhone, mens jeg sad med et overlegent smil med min Windows Mobile-enhed, så havde Apple ikke forædlet modellen til den fine iPhone 5, jeg bruger i dag.

Og havde du ikke købt en Asus Eee-netbook eller en af de mange kopier for fire-fem år siden, havde Intel ikke nær så hurtigt set lyset og værdien af deres Atom-processorer og de strømbesparende teknologier, som i dag rutinemæssigt giver bærbare computere mere end syv timers batterilevetid.

Det kan godt være, at din partner eller din bankmand ikke er enig. Men dit Dankort har gjort min teknologi bedre. Tak for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S