Denne iPad-app er et instrumentbræt til hele dit liv

App'en Status Board giver overblik over dit liv og din arbejdsdag.

Artikel top billede

"Denne app vil øge din produktivitet og give klarhed i dit liv."

Sådan lyder den usædvanligt højtravende melding, som du bliver præsenteret for, når du første gang åbner app'en Status Board.

App'en forsøger at skabe klarhed over dit liv gennem en række widgets, som du selv sammensætter til et såkaldt "status board" på din iPad.

De forskellige widgets kan fodre dig med en lang række forskellige informationer, der kan være relevante for dig i løbet af en arbejdsdag. Eksempelvis kalender-oplysninger, Twitter-nyheder og de seneste tal fra din virksomheds salgsafdeling.

Udviklet til eget brug

I et interview med teknologimediet The Next Web fortalte Cabel Sasser, der er medstifter af Panic, at app'en er inspireret af et internt projekt i virksomhedden. 

Ud over at have udviklet Status Board er Panic også kendt for at stå bag ftp-programmet Transmit og webudviklings-programmet Coda. Og software-virksomheden havde brug for et stykke software, der kunne bruges til at præsentere vigtige informationer på fladskærme rundt omkring i virksomhedens hovedkvarter i den amerikanske by Portland. 

Det "status board", som virksomheden udviklede til internt brug, indeholder oplysninger om blandt andet antallet af ubesvarede e-mails, status på virksomhedens aktuelle projekter, Twitter-beskeder sendt til virksomhedens Twitter-konto, busafgange i nærheden af hovedkvarteret og mange andre informationer.

Men i Panic blev de så begejstrede for den nye software, at de besluttede at gøre den tilgængelige for alle os andre som en iPad-app, der siden foråret har været mulig at købe i Apples App Store.

Giver liv til din iPad

Mange af os har i forvejen en tablet liggende på bordet ved af vores computer, når vi sidder og arbejder. Og i stedet for at lade den ligge ubrugt hen kan iPad'en stå på bordet og vise dit Status Board. Hvad der er ekstra smart er, at når Status Board-app'en er åben, går iPad'en ikke i dvale, som den ellers normalt vil gøre, og derfor er Status Boardet synligt for dig hele tiden.

Men Status Board er ikke blot en personlig hjælper. Den kan også kobles til fladskærmene i din virksomhed. Det kan gøres via Airplay eller HDMI-stik. Ønsker du at gøre brug af denne mulighed, kræver det dog, at du laver et såkaldt in-app-purchase på 129 kroner.

Sådan sammensætter du dit eget Status Board

Det er relativt simpelt at sammensætte din egen statusskærm. Når du åbner app'en første gang, skal du samtidig give app'en tilladelse til at tilgå din mail, kalender og Twitter-profil.

Herefter skal du blot trække et ikon, der eksempelvis repræsenterer din kalender, mail eller Twitter-profil, ind på skærmen og vælge, hvor meget det skal fylde på skærmen og præcist hvilke informationer, som dit widget skal indeholde.

Med et Twitter-widget kan du eksempelvis bestemme, hvilken konto den skal vise, og om den skal vise debatten omkring et specifikt hashtag eller tweets, hvor dit firma bliver nævnt. Lignende valgmuligheder har du også for andre data-kilder. 

Simpel statuskærm

Den aktuelle statusskærm, som jeg har sammensat, er relativt simpel.

Den viser en vejrudsigt, et ur, min mail-indbakke, kalender, to forskellige Twitter-feeds, en "news-ticker" med de seneste tech-nyheder fra udvalgte sider samt en statistik, der viser antallet af bragte artikler på Computerworld og en række andre danske tech-medier. 

Der er dog næppe nogen tvivl om, at hvis du skal have fuld udbytte af Status Board-app'en, bør du bruge de mange mere avancerede funktioner, som den byder på. I nogle tilfælde kræver det dog, at du selv kan skrive et par linjer kode. 

Eksempelvis kan du fodre den med regnearks-filer og få den til at fremvise grafer eller tabeller, men du kan også få den til at vise Google Analytics-tal eller få den til at spille sammen med app'en AppViz, der er et Mac-program til app-udviklere. AppViz indsamler data om, hvordan salget går med dine apps i App Store, og de data kan du få vist på dit Status Board. 

Status Board kan også integreres med Twine, som vi tidligere har omtalt. Twine er et lille alsidigt gadget med flere forskellige indbyggede sensorer, som blandt andet kan bruges til at overvåge et lager eller et andet lokale, der står tomt. Eksempelvis har Twine indbyggede temperatursensorer, fugtsensorer og bevægelsessensorer, og data fra de sensorer kan Twine indsamle og altså også overføre direkte til dit Status Board.

Status Board koster 65 kroner i Apples App Store og findes kun i en iPad-udgave. Som nævnt koster det yderligere 129 kroner, hvis du ønsker at have mulighed for at smide dit Status Board op på en ekstern skærm.


Læs også:
Test: Denne produktivitets-app koster kassen, men er den pengene værd?

Nu kan du bestille privatchauffør med populær dansk app

Quip kan blive sommerens nye app-sensation - men kan den udfordre Word?

Mere om samme emne

Capgemini Danmark A/S

Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger RPA-udvikler til Robotics Operational Center (ROC)

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead UX

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S