Denne iPad-app er et instrumentbræt til hele dit liv

App'en Status Board giver overblik over dit liv og din arbejdsdag.

Artikel top billede

"Denne app vil øge din produktivitet og give klarhed i dit liv."

Sådan lyder den usædvanligt højtravende melding, som du bliver præsenteret for, når du første gang åbner app'en Status Board.

App'en forsøger at skabe klarhed over dit liv gennem en række widgets, som du selv sammensætter til et såkaldt "status board" på din iPad.

De forskellige widgets kan fodre dig med en lang række forskellige informationer, der kan være relevante for dig i løbet af en arbejdsdag. Eksempelvis kalender-oplysninger, Twitter-nyheder og de seneste tal fra din virksomheds salgsafdeling.

Udviklet til eget brug

I et interview med teknologimediet The Next Web fortalte Cabel Sasser, der er medstifter af Panic, at app'en er inspireret af et internt projekt i virksomhedden. 

Ud over at have udviklet Status Board er Panic også kendt for at stå bag ftp-programmet Transmit og webudviklings-programmet Coda. Og software-virksomheden havde brug for et stykke software, der kunne bruges til at præsentere vigtige informationer på fladskærme rundt omkring i virksomhedens hovedkvarter i den amerikanske by Portland. 

Det "status board", som virksomheden udviklede til internt brug, indeholder oplysninger om blandt andet antallet af ubesvarede e-mails, status på virksomhedens aktuelle projekter, Twitter-beskeder sendt til virksomhedens Twitter-konto, busafgange i nærheden af hovedkvarteret og mange andre informationer.

Men i Panic blev de så begejstrede for den nye software, at de besluttede at gøre den tilgængelige for alle os andre som en iPad-app, der siden foråret har været mulig at købe i Apples App Store.

Giver liv til din iPad

Mange af os har i forvejen en tablet liggende på bordet ved af vores computer, når vi sidder og arbejder. Og i stedet for at lade den ligge ubrugt hen kan iPad'en stå på bordet og vise dit Status Board. Hvad der er ekstra smart er, at når Status Board-app'en er åben, går iPad'en ikke i dvale, som den ellers normalt vil gøre, og derfor er Status Boardet synligt for dig hele tiden.

Men Status Board er ikke blot en personlig hjælper. Den kan også kobles til fladskærmene i din virksomhed. Det kan gøres via Airplay eller HDMI-stik. Ønsker du at gøre brug af denne mulighed, kræver det dog, at du laver et såkaldt in-app-purchase på 129 kroner.

Sådan sammensætter du dit eget Status Board

Det er relativt simpelt at sammensætte din egen statusskærm. Når du åbner app'en første gang, skal du samtidig give app'en tilladelse til at tilgå din mail, kalender og Twitter-profil.

Herefter skal du blot trække et ikon, der eksempelvis repræsenterer din kalender, mail eller Twitter-profil, ind på skærmen og vælge, hvor meget det skal fylde på skærmen og præcist hvilke informationer, som dit widget skal indeholde.

Med et Twitter-widget kan du eksempelvis bestemme, hvilken konto den skal vise, og om den skal vise debatten omkring et specifikt hashtag eller tweets, hvor dit firma bliver nævnt. Lignende valgmuligheder har du også for andre data-kilder. 

Simpel statuskærm

Den aktuelle statusskærm, som jeg har sammensat, er relativt simpel.

Den viser en vejrudsigt, et ur, min mail-indbakke, kalender, to forskellige Twitter-feeds, en "news-ticker" med de seneste tech-nyheder fra udvalgte sider samt en statistik, der viser antallet af bragte artikler på Computerworld og en række andre danske tech-medier. 

Der er dog næppe nogen tvivl om, at hvis du skal have fuld udbytte af Status Board-app'en, bør du bruge de mange mere avancerede funktioner, som den byder på. I nogle tilfælde kræver det dog, at du selv kan skrive et par linjer kode. 

Eksempelvis kan du fodre den med regnearks-filer og få den til at fremvise grafer eller tabeller, men du kan også få den til at vise Google Analytics-tal eller få den til at spille sammen med app'en AppViz, der er et Mac-program til app-udviklere. AppViz indsamler data om, hvordan salget går med dine apps i App Store, og de data kan du få vist på dit Status Board. 

Status Board kan også integreres med Twine, som vi tidligere har omtalt. Twine er et lille alsidigt gadget med flere forskellige indbyggede sensorer, som blandt andet kan bruges til at overvåge et lager eller et andet lokale, der står tomt. Eksempelvis har Twine indbyggede temperatursensorer, fugtsensorer og bevægelsessensorer, og data fra de sensorer kan Twine indsamle og altså også overføre direkte til dit Status Board.

Status Board koster 65 kroner i Apples App Store og findes kun i en iPad-udgave. Som nævnt koster det yderligere 129 kroner, hvis du ønsker at have mulighed for at smide dit Status Board op på en ekstern skærm.


Læs også:
Test: Denne produktivitets-app koster kassen, men er den pengene værd?

Nu kan du bestille privatchauffør med populær dansk app

Quip kan blive sommerens nye app-sensation - men kan den udfordre Word?

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S