Eksperiment: Få dine net-indkøb leveret samme dag

Forbrugerne i de store byer kan måske se frem til at få onlineindkøb leveret samme dag. Post Danmark har lige nu en forsøgsordning i København.

Artikel top billede

En af de helt store barrierer for online-handel kan være på vej til at blive en smule lavere, efter at Post Danmark har kastet sig ud i et forsøg med at levere varer fra net-butikker samme dag, som kunden bestiller varen på nettet.

Chefen for Post Danmarks Logistik Carsten Dalbo fortæller, at man i første omgang tester ordningen i samarbejde med de to online-butikker postme.com og computersalg.dk.

Ordningen gælder for kunder i Københavnsområdet, der bor indenfor en betalingsring mellem Kongens Lyngby, Ballerup, Taastrup og Greve (se kortet). Post Danmark lover, at varer der er bestilt sidst på eftermiddagen bliver leveret på kundens bopæl til kunden samme dag inden klokken 22.

Inspirationen kommer fra en række amerikanske storbyer og London, hvor de lokale postvæsener har indført sammedags-levering på permanent basis.

Ifølge Carsten Dalbo overvejer Post Danmark at lade flere netbutikker være med i testen, som indtil videre løber frem til udgangen af februar. Han understreger dog, at Post Danmark endnu ikke har besluttet at gøre ordningen permanent.

Læs også:

Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen

Her er Sjællands største onlinesucces

Kræver stort befolkningsunderlag

Et af problemerne er, at den hurtige levering kræver et stort befolkningsunderlag, hvis det skal kunne hænge sammen økonomiske

"Testen betyder, at vi får noget mere erfaring med, om vi kan gøre det billigere og skarpere, eller om det skal det være lidt dyrere," lyder det fra Carsten Dalbo.

Prisen for den nye service er i testforløbet sat til 79 kroner pr. pakke. Den pris er ifølge Carsten Dalbo cirka det dobbelte af en traditionel pakkelevering. Og netop prisen er i dag det afgørende på markedet for pakkepost, hvor spillere som GLS og Swippbox er blandt Post Danmarks hårdeste konkurrenter.

"Branchen er under kraftigt konkurrencepres på prisen. Der er mange, der gerne vil have en bid af den kage. Det er der ingen tvivl om," lyder det Carsten Dalbo.

"Det her et eksempel på, at vi tester nye områder for at være på forkant og levere de mest fleksible e-handelsløsninger til markedet. Vi har udvalgt nogle kunder for at teste, om der er en efterspørgsel og en betalingsvillighed for at få en forbedret service på det her område. Og så handler det også om, at vi får testet vores egne processer, hvis det her skal bredes ud i en større skala. Men vi er i et rent testmode nu og har ingen beslutninger, om det er noget, vi vil gå mere massivt ind i. Det er det, testen skal vise," siger han.

"Branchen er under kraftigt konkurrencepres"

Markedet for pakkepost har gennem længere tid været det, der sætter dagsordenen for hele postmarkedet. I dag har Post Danmark for eksempel kun omkring 40 traditionelle posthuse tilbage i hele Danmark.

Samtidig har man suppleret traditionel pakkelevering til modtagernes gadedør med udlevering fra dagligvarebutikker, hvor modtagerne selv henter deres pakker. Post Danmark har i dag aftale med omkring 700 butikker rundt om i hele landet, fortæller Carsten Dalbo.

Indenfor de seneste år har Post Danmark sammen med Coop Danmark desuden udviklet et koncept for levering til postbokse. I dag er man i gang med at sætte pakkebokse op i 300 Coop-butikker.

Derudover han man omkring 200 selvstændige postbokse, hvor modtagerne selv kan afhente post og pakker. I alt råder Post Danmark over knap 1300 udleveringssteder eller postbokse.

Læs også:

Drop fiks-fakserierne - og tjen mere i din webshop

Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen

Her er Sjællands største onlinesucces

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

    Camilla Stausholm

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job