Eksperiment: Få dine net-indkøb leveret samme dag

Forbrugerne i de store byer kan måske se frem til at få onlineindkøb leveret samme dag. Post Danmark har lige nu en forsøgsordning i København.

Artikel top billede

En af de helt store barrierer for online-handel kan være på vej til at blive en smule lavere, efter at Post Danmark har kastet sig ud i et forsøg med at levere varer fra net-butikker samme dag, som kunden bestiller varen på nettet.

Chefen for Post Danmarks Logistik Carsten Dalbo fortæller, at man i første omgang tester ordningen i samarbejde med de to online-butikker postme.com og computersalg.dk.

Ordningen gælder for kunder i Københavnsområdet, der bor indenfor en betalingsring mellem Kongens Lyngby, Ballerup, Taastrup og Greve (se kortet). Post Danmark lover, at varer der er bestilt sidst på eftermiddagen bliver leveret på kundens bopæl til kunden samme dag inden klokken 22.

Inspirationen kommer fra en række amerikanske storbyer og London, hvor de lokale postvæsener har indført sammedags-levering på permanent basis.

Ifølge Carsten Dalbo overvejer Post Danmark at lade flere netbutikker være med i testen, som indtil videre løber frem til udgangen af februar. Han understreger dog, at Post Danmark endnu ikke har besluttet at gøre ordningen permanent.

Læs også:

Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen

Her er Sjællands største onlinesucces

Kræver stort befolkningsunderlag

Et af problemerne er, at den hurtige levering kræver et stort befolkningsunderlag, hvis det skal kunne hænge sammen økonomiske

"Testen betyder, at vi får noget mere erfaring med, om vi kan gøre det billigere og skarpere, eller om det skal det være lidt dyrere," lyder det fra Carsten Dalbo.

Prisen for den nye service er i testforløbet sat til 79 kroner pr. pakke. Den pris er ifølge Carsten Dalbo cirka det dobbelte af en traditionel pakkelevering. Og netop prisen er i dag det afgørende på markedet for pakkepost, hvor spillere som GLS og Swippbox er blandt Post Danmarks hårdeste konkurrenter.

"Branchen er under kraftigt konkurrencepres på prisen. Der er mange, der gerne vil have en bid af den kage. Det er der ingen tvivl om," lyder det Carsten Dalbo.

"Det her et eksempel på, at vi tester nye områder for at være på forkant og levere de mest fleksible e-handelsløsninger til markedet. Vi har udvalgt nogle kunder for at teste, om der er en efterspørgsel og en betalingsvillighed for at få en forbedret service på det her område. Og så handler det også om, at vi får testet vores egne processer, hvis det her skal bredes ud i en større skala. Men vi er i et rent testmode nu og har ingen beslutninger, om det er noget, vi vil gå mere massivt ind i. Det er det, testen skal vise," siger han.

"Branchen er under kraftigt konkurrencepres"

Markedet for pakkepost har gennem længere tid været det, der sætter dagsordenen for hele postmarkedet. I dag har Post Danmark for eksempel kun omkring 40 traditionelle posthuse tilbage i hele Danmark.

Samtidig har man suppleret traditionel pakkelevering til modtagernes gadedør med udlevering fra dagligvarebutikker, hvor modtagerne selv henter deres pakker. Post Danmark har i dag aftale med omkring 700 butikker rundt om i hele landet, fortæller Carsten Dalbo.

Indenfor de seneste år har Post Danmark sammen med Coop Danmark desuden udviklet et koncept for levering til postbokse. I dag er man i gang med at sætte pakkebokse op i 300 Coop-butikker.

Derudover han man omkring 200 selvstændige postbokse, hvor modtagerne selv kan afhente post og pakker. I alt råder Post Danmark over knap 1300 udleveringssteder eller postbokse.

Læs også:

Drop fiks-fakserierne - og tjen mere i din webshop

Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen

Her er Sjællands største onlinesucces

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S