Spotify er nu gratis på mobil og tablet - med begrænsninger

Musiktjenesten Spotify kræver ikke længere betaling, hvis du vil lytte til musik på din mobil eller tablet. Men den gratis løsning har en lang række begrænsninger.

Artikel top billede

Du behøver ikke længere at svinge dankortet for at få Spotify på din mobil eller tablet.

Den populære musiktjeneste har nu gjort det gratis at lytte til musik på den enhed, som du har lige ved hånden.

Umiddelbart kan det virke som en rigtig dårlig forretningsmodel at forære indhold væk, men for Spotify giver det mening.

I forbindelse med pressemødet for Spotifys seneste tiltag kunne topchefen Daniel Ek fortælle, at musiktjenesten har massevis af data på de nuværende kunder, og her var tendensen klar: Jo mere musik de hører, desto mere villige er de til at betale for indhold.

Derfor er det ikke nogen hemmelighed, at musiktjenesten gerne ser, at en del af brugerne skifter til Spotify Premium, der koster 99 kroner om måneden.

Den har ikke de samme begrænsninger som gratis-versionen, hvor musikken på Spotify akkompagneres af reklamer.

Samtidig kræver det en internetforbindelse, da det - modsat Premium-abonnementet - ikke er muligt at gemme og lytte til numrene offline.

Spotify bestemmer rækkefølgen

Desuden er det med den gratis udgave ikke muligt at vælge en specifik sang, som man gerne vil lytte til.

I stedet må man nøjes med 'Shuffle Play', hvor musiktjenesten leger DJ og vælger rækkefølge. Man har dog mulighed for at pege på en kunstner, hvis musik man gerne vil høre.

Hvis et nummer ikke lige falder i ens smag, kan man hoppe over det. Men det er kun muligt at gøre seks gange i timen.

Endnu en begrænsning er lydkvaliteten, der med den gratis version er ringere, end hvis der smides penge efter Spotify Premium.

Kunstnere sure på Spotify

Ved lanceringen af den gratis udgave af Spotify til mobil og tablet kunne Daniel Ek også fortælle, at det er lykkedes at få Led Zeppelin til at stille sin musik til rådighed på musiktjenesten.

Det er ellers et af de band, som hidtil har været stærkt afvisende over for streaming-konceptet.

Der har dog også gennem årene været historier om kunstnere, som har følt sig snydt af Spotify.

Blandt andet fortalte en engelsk musiker for nogle år siden, at han fik 100 kroner for cirka 100.000 afspilninger af et af sine musiknumre.

"Fuck Spotify" skrev han på Twitter. Den historie kan du læse mere om her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S