Derfor giver det god mening med kurvede fladskærme

Samsung storsatser på kurvede fladskærme med Ultra HD-opløsning, men hvorfor skal vores tv nu til at have den her form? Få sydkoreanernes forklaring her og find ud af, hvorfor 'hjernen' til dit tv skal opdateres.

Artikel top billede

(Foto: Mikkel William Nielsen)

De fleste fladskærmsproducenter er efterhånden enige om, at tiden er moden til tv med 4K/UHD-opløsning, der er fire gange højere end vores nuværende fjernsyn.

Det så vi på IFA-messen i september, og det så vi også på Samsung Forum for kort tid siden.

Samtidig har flere producenter valgt at give de nye fladskærme et kurvet design, hvor displayet ikke længere er fladt, men derimod buer ind mod seeren.

Samsung har allerede sat fart på produktionsbåndet, og sydkoreanerne forventer, at der i Europa vil blive solgt over en million 4K/UHD-skærme i løbet af i år, mens tallet vil være 3,3 millioner i 2017.

Prisen for de nye fladskærme er dog stadig i den høje ende, ligesom da de første flade LCD-tv dukkede op i sin tid:

"Jeg gætter på, at omkring fem år fra nu vil almindelige mennesker - folk som mig - have et kurvet UHD i deres dagligstue. Jeg forventer, at det blive meget mainstream og helt normalt," siger Luke Mansfield, der er Head of Innovation hos Samsung.

Han er leder af en gruppe medarbejdere med fokus på forbrugeradfærd, og de har brugt flere år på at besøge folk ude i deres hjem for at lære at forstå deres tekniske udfordringer, og hvordan de bruger teknologi.

Ifølge Luke Mansfield er det kurvede tv en naturlig efterfølger til fladskærmen, som vi har været vant til i adskillige år.

Øjnene går på opdagelse

Mens den var oplagt til HD, så er de kurvede skærme bedre til 4K eller UHD (Ultra HD), mener Samsung:

"Hvis man ser på alle de store eksperimentale biografoplevelser, som er skabt, CinemaScope og IMAX, så er de alle kurvede, og det er der en grund til."

"Ens øjne går mere på oplevelse i billedet. Kurvede fjernsyn er virkelig for tv-feinschmeckere, der vil have de store oplevelser på fladskærmen. De vil se film og sport, og det er især til de store events, at kurvede tv giver mening," forklarer Luke Mansfield.

De kurvede tv er langt fra små, og Samsungs mindste model er 48 tommer, mens den største, som sættes til salg i løbet af foråret, er 78 tommer.

Kurvede skærme er ikke for alle

Fjernsynene byder takket være deres kurvede design på væsentlig bedre betragtningsvinkler end almindelige fladskærme, men samtidig betyder det, at de ikke kan sidde så tæt ind til væggen som vores nuværende HD-modeller.

Ifølge Luke Mansfield vil det dog ikke være et stort offer for at få biografoplevelsen i stuen, og han mener, at vi skal huske på, at det ikke er lang tid siden, at vi havde store, tykke plasmaskærme hængende på vores vægge, der fyldte lige så meget eller mere end de kurvede skærme.

Han er dog klar over, at de nye tv ikke udelukkende vil vække begejstring:

"De kurvede tv er ikke for alle, og det er fint. Der vil være en del, som får rigtig meget værdi ud af et kurvet tv, og der vil være nogen, som foretrækker at have en almindelig fladskærm og fortsætte med det," siger Luke Mansfield og understreger, at Samsung fortsat vil sælge både kurvede og helt flade modeller.

Skift hjernen ud på dit tv

Det er ikke altid, at fladskærmsproducenterne rammer rigtigt, når de finder på nye design eller teknologier.

3D-bølgen for en håndfuld år siden er måske et af de bedste eksempler på et fladskærmsprodukt, som slet ikke ramte forbrugerne lige hjertet.

Også selv om der blev slået heftigt på pr-bongotrommerne og lanceret flere muligheder for at se 3D-udsendelser.

Derfor er det heller ikke sikkert, at de nye kurvede tv blive det hit, som Samsung forventer.

Det er dog ikke kun sydkoreanerne, som nu producerer den nye type fjernsyn, det samme gør sig gældende hos konkurrenter som LG og Sony.

De har ligesom Samsung præsenteret flere modeller med kurvede skærme med fire gange HD-opløsning.

Nye funktioner med boks

Der er dog et punkt, hvor Samsungs nye tv adskiller sig væsentligt fra konkurrenterne på fladskærmsmarkedet, og det er opgraderingsmulighederne med Evolution Kit.

Det er en boks, der enten kan indsættes på bagsiden af HD-fjernsynet eller kobles til via ledning, når det gælder 4K/UHD-modeller.

Evolution Kit indeholder ny processor og nye Smart tv-funktioner, og dermed kan man i princippet opgradere fladskærmens 'hjerne':

"Ulempen ved ny teknologi er, at du investerer i noget, og efter måske to år ser du på den ting, som du tidligere var så begejstret for og indser, at den ikke er ny eller den bedste længere. Med Evolution Kit får man mulighed for at opgradere ens tv til fremtidens standard", forklarer Luke Mansfield.

Vil ikke påvirke fladskærmssalget

Samsung har haft den store lommeregner fremme for at vurdere, om Evolution Kit vil være en dårlig forretning med færre fladskærmssalg til følge.

Men det skulle ikke være tilfældet:

"Jeg tror ikke, at det stopper folk fra at købe nye tv. Og det er faktisk det interessante ved det. Mens Evolution Kit giver brugeren funktionerne, så tror jeg stadig, at man vil opgradere til et nyt tv hvert sjette eller syvende år. Men i mellemtiden kan man holde sig up-to-date med Smart Tv-funktionerne," siger Luke Mansfield.

Han tilføjer, at det i Skandinavien er kvinderne, som har afgørende indflydelse på, om et tv bliver budt indenfor i stuen.

Det er ret unikt for Skandinavien i forhold til resten af verden, men Luke Mansfield vurderer, at tendensen vil brede sig til andre dele af verden den kommende tid.

Undersøgelser fra Philips har også tidligere vist, at en fladskærm skal have en høj WAF (Wife Acceptance Factor), før den kan blive et hit.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Aller Leisure A/S

Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

Københavnsområdet

Styrelsen For It og Læring

It-konsulent til udvikling af it-drift og arkitekturopgaver

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S