Pc-salget falder og falder - men måske er det knapt så slemt som man skulle tro

Det globale pc-salg fortsætter med at dykke. Alligevel går det bedre, end man skulle tro.

Artikel top billede

Det globale salg af pc'er fortsætter det fald, der nu har varet i et par år, og som er i fuld gang med at omkalfatre hele pc-branchen, hvilket du kan læse mere om her: Stor oprydning i pc-branchen: Disse berømte pc-selskaber kan blive de næste der falder

Nye tal fra analysehuset IDC viser, at salget i årets tredje kvartal faldt med 1,7 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

I alt blev det i tredje kvartal solgt 78,5 millioner desktop- og bærbare computere, har IDC talt sig frem til.

Selv om nedturen således fortsætter, er faldet langt mindre, end det fald på 4,1 procent, som IDC havde forventet.

Det skyldes blandt andet, at pc-producenterne har taget kampen op med de fremadstormende tablet-computere, der har gjort stort indhug i det traditionelle konsum-marked.

Blandt andet har pc-producenterne generelt skruet op for ikke mindst de helt prisbillige computere, ligesom IDC kan se, at salget af tablet-computere i en del områder nu er ved at nå et mætheds-punkt.

IDC peger på, at det går godt for salget af Chromebooks og andre såkaldte entry-level computere i den helt lave pris-ende.

Lenovo ligger i spidsen, når det handler om antallet af solgte enheder. Det kinesiske selskab, der bygger på IBM's nu frasolgte pc-forretning, solgte i alt 15,7 millioner pc'er i kvartallet.

Lige efter følger Hewlett-Packard med 14,7 millioner solgte computere, mens Dell har solgt 10,4 millioner styks fulgt af henholdsvis Acer og Apple.

Læs også:

Stor oprydning i pc-branchen: Disse berømte pc-selskaber kan blive de næste der falder

Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to

Pc-producenterne slås på liv og død i presset marked: De første ofre er faldet

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil