Pc-salget falder og falder - men måske er det knapt så slemt som man skulle tro

Det globale pc-salg fortsætter med at dykke. Alligevel går det bedre, end man skulle tro.

Artikel top billede

Det globale salg af pc'er fortsætter det fald, der nu har varet i et par år, og som er i fuld gang med at omkalfatre hele pc-branchen, hvilket du kan læse mere om her: Stor oprydning i pc-branchen: Disse berømte pc-selskaber kan blive de næste der falder

Nye tal fra analysehuset IDC viser, at salget i årets tredje kvartal faldt med 1,7 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

I alt blev det i tredje kvartal solgt 78,5 millioner desktop- og bærbare computere, har IDC talt sig frem til.

Selv om nedturen således fortsætter, er faldet langt mindre, end det fald på 4,1 procent, som IDC havde forventet.

Det skyldes blandt andet, at pc-producenterne har taget kampen op med de fremadstormende tablet-computere, der har gjort stort indhug i det traditionelle konsum-marked.

Blandt andet har pc-producenterne generelt skruet op for ikke mindst de helt prisbillige computere, ligesom IDC kan se, at salget af tablet-computere i en del områder nu er ved at nå et mætheds-punkt.

IDC peger på, at det går godt for salget af Chromebooks og andre såkaldte entry-level computere i den helt lave pris-ende.

Lenovo ligger i spidsen, når det handler om antallet af solgte enheder. Det kinesiske selskab, der bygger på IBM's nu frasolgte pc-forretning, solgte i alt 15,7 millioner pc'er i kvartallet.

Lige efter følger Hewlett-Packard med 14,7 millioner solgte computere, mens Dell har solgt 10,4 millioner styks fulgt af henholdsvis Acer og Apple.

Læs også:

Stor oprydning i pc-branchen: Disse berømte pc-selskaber kan blive de næste der falder

Ingen vej uden om: Derfor skal HP splittes op i to

Pc-producenterne slås på liv og død i presset marked: De første ofre er faldet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S