Lydoptagelse i bestikkelsessag: Flere kunder havde særordning med Atea

Region Sjælland var ikke den eneste Atea-kunde, som havde en særlig aftale om at kunne trække på en intern bestikkelseskonto. Det fremgår af den lækkede lydfil fra et internt møde i Atea.

Den lækkede lydoptagelse, som Berlingske har offentliggjort, tyder på, at Atea har haft særlige aftaler med en stribe andre kunder udover Region Sjælland.På optagelsen diskuterer Ateas danske topchef, Morten Felding, den særlige konto 2840 med en nu forhenværende medarbejder, som efterfølgende også er blevet sigtet i sagen.

Konto 2840 er ifølge politiet blevet brugt som mellemstation til at betale bestikkelse.

Men ifølge lydoptagelsen, der angiveligt stammer fra et internt møde i Atea i slutningen af oktober 2014, har Atea tilsyneladende benyttet lignende metoder i samarbejdet med flere andre kunder

På optagelsen siger Morten Felding:

"Vi skal jo tænke os om, fordi vi ønsker jo ikke hverken at miste regionen eller nogen af de andre kunder ...som nogen andre her i huset har på samme måde. Fordi det er ikke den eneste... jeg tror der er nogle enterprise-kunder, der kører på samme måde," siger Morten Felding på optagelsen.

Det bliver bekræftet af medarbejderen:

"Det er der også...det er ikke helt på samme måde," siger den pågældende.

Hertil svarer Morten Felding:

"Men nogenlunde samme måde ..."

Læs mere her:
Bestikkelsessag: Lydfil belaster Ateas danske topchef

På den optagelse, som Berlingske har offentliggjort, taler Morten Felding også om, at Atea gav en unavngiven medarbejder i Region Sjælland lov til selv at råde over beløb på konto 2840.

Ifølge sigtelserne i sagen mistænker Bagmandspolitiet medarbejdere hos Atea, 3A-it og Region Sjælland og Rigspolitiet for at bestikke og lade sig bestikke med penge fra kontoen, der blandt andet er brugt til en rejse til Dubai til mere end 400.000 kr. samt rejser til Las Vegas i USA.

Stemmer ikke med tidligere forklaringer
Morten Felding har tidligere fremstillet sig selv, som den, der kort efter sin ansættelse i Atea i maj 2014, opdagede og ryddede op i de formodede ulovligheder i Ateas samarbejde med Region Sjælland.

Morten Felding har også i en redegørelse til Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) beskrevet 2840 som en helt almindelig balancekonto, som er blevet brugt til at afstemme tilgodehavender mellem Atea og Region Sjælland.

Berlingske har tilbudt Morten Felding at kommentere den optagede samtale, men det har han ikke ønsket,

Ifølge Berlingske er det den nu forhenværende Atea-medarbejder, der har optaget samtalen med Morten Felding. Optagelsen fandt sted 30. oktober 2014.

Den pågældende er blandt de 13 sigtede i bestikkelsessagen og er derfor beskyttet af navneforbud og ønsker i øvrigt ikke at kommentere sagen.

Advokat Anders Németh, der er forsvarer for en af de øvrige sigtede i Atea-sagskomplekset, siger i en kommentar til Berlingske, at han er "forbløffet" over Morten Feldings udtalelser på lydoptagelsen.

"Det forstærker min opfattelse af, at Atea og Morten Felding taler med to tunger, " siger han.

Læs også:

3A-it tager til genmæle i bestikkelssesag: Anklager er 'voldsomme og usande'

Bagmandspolitiet: Bestikkelsessag ligger allerøverst i bunken - flere sigtelser kan være på vej




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere






Premium
Wingmen Solutions fortsætter den stejle vækstkurve trods corona: Hæver overskuddet med 120 procent
Wingmen Solutions fastholder de eksplosive vækstrater trods corona-pandemien. Det viser selskabets nye regnskab, hvor overskuddet er mere end fordoblet. "Det er fantastisk, at vi er kommet igennen et år med corona på den her måde," lyder det fra topchef Kåre Christensen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.