Lydoptagelse i bestikkelsessag: Flere kunder havde særordning med Atea

Region Sjælland var ikke den eneste Atea-kunde, som havde en særlig aftale om at kunne trække på en intern bestikkelseskonto. Det fremgår af den lækkede lydfil fra et internt møde i Atea.

Den lækkede lydoptagelse, som Berlingske har offentliggjort, tyder på, at Atea har haft særlige aftaler med en stribe andre kunder udover Region Sjælland.På optagelsen diskuterer Ateas danske topchef, Morten Felding, den særlige konto 2840 med en nu forhenværende medarbejder, som efterfølgende også er blevet sigtet i sagen.

Konto 2840 er ifølge politiet blevet brugt som mellemstation til at betale bestikkelse.

Men ifølge lydoptagelsen, der angiveligt stammer fra et internt møde i Atea i slutningen af oktober 2014, har Atea tilsyneladende benyttet lignende metoder i samarbejdet med flere andre kunder

På optagelsen siger Morten Felding:

"Vi skal jo tænke os om, fordi vi ønsker jo ikke hverken at miste regionen eller nogen af de andre kunder ...som nogen andre her i huset har på samme måde. Fordi det er ikke den eneste... jeg tror der er nogle enterprise-kunder, der kører på samme måde," siger Morten Felding på optagelsen.

Det bliver bekræftet af medarbejderen:

"Det er der også...det er ikke helt på samme måde," siger den pågældende.

Hertil svarer Morten Felding:

"Men nogenlunde samme måde ..."

Læs mere her:
Bestikkelsessag: Lydfil belaster Ateas danske topchef

På den optagelse, som Berlingske har offentliggjort, taler Morten Felding også om, at Atea gav en unavngiven medarbejder i Region Sjælland lov til selv at råde over beløb på konto 2840.

Ifølge sigtelserne i sagen mistænker Bagmandspolitiet medarbejdere hos Atea, 3A-it og Region Sjælland og Rigspolitiet for at bestikke og lade sig bestikke med penge fra kontoen, der blandt andet er brugt til en rejse til Dubai til mere end 400.000 kr. samt rejser til Las Vegas i USA.

Stemmer ikke med tidligere forklaringer
Morten Felding har tidligere fremstillet sig selv, som den, der kort efter sin ansættelse i Atea i maj 2014, opdagede og ryddede op i de formodede ulovligheder i Ateas samarbejde med Region Sjælland.

Morten Felding har også i en redegørelse til Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) beskrevet 2840 som en helt almindelig balancekonto, som er blevet brugt til at afstemme tilgodehavender mellem Atea og Region Sjælland.

Berlingske har tilbudt Morten Felding at kommentere den optagede samtale, men det har han ikke ønsket,

Ifølge Berlingske er det den nu forhenværende Atea-medarbejder, der har optaget samtalen med Morten Felding. Optagelsen fandt sted 30. oktober 2014.

Den pågældende er blandt de 13 sigtede i bestikkelsessagen og er derfor beskyttet af navneforbud og ønsker i øvrigt ikke at kommentere sagen.

Advokat Anders Németh, der er forsvarer for en af de øvrige sigtede i Atea-sagskomplekset, siger i en kommentar til Berlingske, at han er "forbløffet" over Morten Feldings udtalelser på lydoptagelsen.

"Det forstærker min opfattelse af, at Atea og Morten Felding taler med to tunger, " siger han.

Læs også:

3A-it tager til genmæle i bestikkelssesag: Anklager er 'voldsomme og usande'

Bagmandspolitiet: Bestikkelsessag ligger allerøverst i bunken - flere sigtelser kan være på vej




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.