Artikel top billede

Microsoft satser på comeback for C5: Vil vinde de små danske kunder tilbage

Konkurrenterne har i flere år gnavet sig ind på en af Microsofts stærkeste bastioner på det danske marked. Men nu er softwaregiganten klar til at slå igen.

Efter flere år i defensiven er Microsoft nu klar til at slå hårdt igen på det danske marked for økonomisystemer til de helt små kunder.

Microsofts danske direktør for ERP-divisionen, Dynamics, Rene Ebbesen fortæller, at man henover sommeren har udvidet antallet af medarbejdere, der arbejder målrettet med salg til kunder i den lave ende af markedet.

"Vi ansætter nu folk, der skal ud og skabe et stærkere fokus på at hjælpe vores partnere og kunder i det her segment," siger Rene Ebbesen.

Microsofts offensiv er en reaktion på, at en stribe online- og cloudbaserede konkurrenter som Dinero, Billys Billing og ikke mindst e-conomic har de seneste år gnavet sig ind på den klassiske Microsoft-bastion.

Senest har også den oprindelige arkitekt bag C5, Erik Damgaard, meldt sig på banen med et økonomisystem, som skal udfordre Microsoft.

Læs også: Erik Damgaard klar med nyt økonomisystem: "Jeg er back in business"

Der var engang, hvor det oprindeligt danskudviklede C5 var et klart førstevalg, når små virksomheder skulle bruge et it-system til at holde styr på fakturaer, lager og løn til de ansatte.

"C5," lød det typiske svar, når en nystartet virksomhed bad sin revisor anbefale et økonomisystem. Men sådan er det ikke nødvendigvis længere.

To år i et vadested

Mange kunder har været fristet af, at Microsofts konkurrenter har kunnet tilbyde enkle og brugervenlige løsninger, som det tager ganske få minutter at konfigurere. Og mange rådgivere anbefaler i dag lige så gerne e-conomic som en C5.

Bedre blev det ikke da Microsoft for to år siden som led i sin nok så bekendte cloud-strategi valgte at skrotte den teknologiske motor i C5-systemet og erstatte den med kernen fra det mere tidssvarende Dynamics NAV.

Den øvelse handlede om at gøre det lettere for eksisterende C5-kunder at opgradere til en "rigtig" NAV-løsning, ligesom det ville blive lettere at sælge andre af Microsofts cloud-baserede produkter som Office 365 og CRM Online.

Prisen har så været, at man åbnede en flanke, som konkurrenterne har udnyttet.

Med den varslede offensiv vil Microsoft også generobre sin plads i den lave ende af markedet, hvor C5 traditionelt har fungeret som fødekanal til de mere avancerede Microsoft-løsninger.

Voldsom omstilling for forhandlere

Ved at sætte en sidste salgsdato på C5-teknologien har Microsoft tvunget forhandlerne til at vælge om de ville bruge penge på at omskole konsulenter og teknikere til NAV-teknologien, eller om de ville holde fast i den uddøende C5-forretning.

Læs også: Jysk it-firma satser på nyt økonomisystem: "Microsofts produkter er i en anden prisklasse"

Faneflugt blandt Microsofts danske partnere: Fylder hylderne med Microsoft-rivalers produkter

Det har krævet en voldsom omstilling for de omkring 200 forhandlere, som i dag servicerer C5-kunder, erkender Rene Ebbesen, som dog ser hele øvelsen som en succes.

"Vi har trænet mange hundrede C5-konsulenter, så de nu kan arbejde på NAV-platformen, som også er den teknologi, som det nye C5 er bygget på. Derfor har vores partnere i dag en meget større skare af NAV-konsulenter. Det giver et meget bredere udbud af løsninger til kunderne," siger han.

"Vi ved godt, at der har været et hårdt valg for mange partnere. Men vi tror på, at denne her strategi virker, fordi kunderne også efterspørger løsninger, der er integreret med Office 365 og CRM i skyen. Vi har i dag en markedsvækst på NAV/C5-markedet, som er mange gange højere end markedsvæksten," lyder det fra Rene Ebbesen.

Læs også:

Microsofts C5-eventyr kan ende som et mareridt

Norske Visma vil udfordre Microsofts danske ERP-bastion




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere