Artikel top billede

De små opgaver gør dig dårligere end du er: Her er den ultrahurtige guide til succes: Sig nej!

Klumme: Det er ofte de små opgaver, der forhindrer, at du får den succes, du fortjener. For alt for meget af vores tid går med alt muligt, som flytter os og vores organisation eller virksomhed lige præcis ingen steder hen.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Hver gang du siger ja til en lille opgave, vælger du reelt noget andet fra. Så de er ikke ufarlige, de små opgaver. Faktisk er det ofte dem, der forhindrer, at du får den succes, du fortjener. De små opgaver spænder ganske enkelt ben for, at du kan udnytte dit potentiale.

For vi er alt for flinke til at opfatte ikke-super-værdiskabende opgaver som naturlove, vi også lige løser.

Fordi vi kan… Så svært er det heller ikke... Det er et krav fra ledelsen… Man skal vælge sine kampe med omhu… Det finder vi nok ud af… Det gør jeg gerne for dig Peter… Selvfølgelig skal vi have opdateret SharePoint med noget vidensdeling anno 2019…

Det skal du ikke tage stilling til

Kigger vi på meget præstations- og resultatorienterede mennesker, er der rigtig meget, de fravælger. Det er ikke tilfældigt, at Barack Obama næsten altid er iført et blåt jakkesæt, at Steve Jobs gik i cowboybukser og sort rullekrave sweater som default, og at Mark Zuckerberg er kendt for at være iført blå jeans og grå t-shirt.

Fidusen er, at når der er noget, vi ikke behøver at tage stilling til, så sparer vi energi. Som kan bruges til noget andet.

Hvis du som jeg arbejder med it/ tech-ledelse/digital transformation/innovation/udvikling af digitale services, så prøv at stoppe op engang og føl efter: Hvor tit og hvor meget er du reelt beskæftiget med dit fag?

Forbløffende lidt, er vi mange, der opdager. Rigtig meget af vores tid går med alt muligt andet, som flytter os og vores organisation eller virksomhed lige præcis ingen steder hen.

Timer i døgnet skalerer ikke. Det er her, indsigten ligger: Hvis det ikke er vigtigt, så sig nej!

På samme måde er vi nødt til ikke kun at værdsætte, når vores omgivelser har ja-hatten på. Faktisk kan nej-hatten være vejen til resultater, fremdrift, forandring. Et lille opgør med pænheden.

Vi ved det. Men agerer ikke på det

Jeg gætter på, at jeg indtil nu ikke har skrevet noget, du ikke allerede ved.

Problemet er, at langt de fleste af os ikke agerer på det. Vi ved det. Men vi kører business as usual, fordi vi er samarbejdsorienterede. Og fordi vi respekterer de krav, der bliver stillet af omgivelserne – som jo er vores kolleger og medmennesker.

Men når du og jeg har erkendt, at det sandsynligvis ikke er alle aktiviteter i vores arbejdsdag, der skaber værdi, kan vi vælge at sige pænt nej tak. Og bruge tiden på noget andet.

Det er et aktivt valg at sige fra: Prøv engang at sige nej tak til hvert andet møde. Undlad at skrive mails, der er længere end 10 linjer.

Du er nu godt i gang med at træne din negative formåen. Negativ formåen er noget af det, man træner hos soldater: Det fungerer ikke, hvis soldater reagerer hovedløst på alle stimuli.

Her kan vi it-mennesker lære noget: Vi skal kunne ignorere for at kunne fokusere.

Vi skal blive bedre til at vurdere, om noget skaber værdi. Og hvis det ikke skaber værdi, så skal vi melde fra.

Min påstand er, at meget af det, vi omtaler som best practice, efterhånden er af rituel karakter.

Jeg tror eksempelvis, at mange af os har deltaget i daglige stand-up møder, som var længere, end de behøvede at være. Og mindede meget om mødet i går. Stand-up møder, der med fordel kunne springes over… det kan man bare ikke. For det er best practice… af rituel karakter.

Her er der rigtig meget mental båndbredde, vi kan indhente: Der er ganske enkelt masser af ting, vi ikke behøver at måle på eller møde op til eller mene noget om. Vi kan med fordel bare arbejde og bruge hovedet.

Så pas på din båndbredde.

Det er din livsnerve og forudsætningen for, at du kan lave resultater ud over det sædvanlige. Resultater, din virksomhed eller organisation i sidste ende har meget mere brug for, end at du videndeler en mødereferatskabelon i SharePoint.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.