Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Ejendomsrettens ukrænkelighed: Når verden går mod at få leveret mere og mere som en service

Klumme: Verden går mod at få leveret mere og mere som en service. Men service provider-filosofien har været både kendt og anvendt i mange år. For mange mangler blot den mentale omstilling til et samfund, hvor næsten alt er leveret som en service.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Med fare for at blive anklaget for click bait, så stipulerer Grundlovens paragraf 73, at denne paragraf beskytter folks ejendom. Beskyttelsen omfatter alle ejere – danskere såvel som udlændinge, selskaber såvel som privatpersoner. Ordet ejendom skal dermed forstås i en meget bred forstand.

Har du som virksomhed købt et stykke hardware, så er det således din ejendom. Alle patenter som denne teknologi er bygget på, tilhører dog stadig de respektive rettighedshavere.

Spørgsmålet er bare, om det i fagre nye verden er nødvendigt at eje så meget teknologi selv?

Faktisk så har vi længe haft en ”service provider” tilgang til mange af de ting, som vi bruger i vores hverdag.

Situationen er bare, at vi ikke nødvendigvis tænker på, at det vi får er en service. Således skal jeg ikke ringe ned til vandværket og bestille 25 liter varmt vand, når jeg skal i bad, og jeg skal heller ikke ringe til elværket og bestille 0,1 kilowatt-time når min telefon skal lades op.

Og privat går vi også mod en verden, hvor man for eksempel ikke længere ejer sin bil. Som de fleste bilejere ved, så står ens bil bare ubenyttet ude på vejen 90 procent af tiden.

Havde det ikke været bedre og mere rentabelt, hvis man bare bestilte en bil, når man havde brug for den? Det er vist også det, der hedder en taxa eller en Uber.

Lej en flymotor

Og går vi lidt længere, så er nogle producenter af for eksempel flymotorer gået bort fra at sælge deres produkt.

Således lejer man nu en flymotor og betaler for driftstimer, det der kaldes tachometer timer i flysprog.

Og en producent af kompressorer sælger ikke længere tekniske løsninger – de sælger blot komprimeret luft. Hvordan det leveres og hvordan udstyret vedligeholdes, er producentens ansvar.

For min egen virksomheds vedkommende, så har vi haft et mangeårigt samarbejde med Walt Disney Studios. Moderne tegnefilm kræver en enorm datakraft for at kunne udføre den såkaldte rendering-proces. Den datakraft der skal bruges, behøver Walt Disney Studios ikke at eje selv.

Derimod kan man leje sig ind på en såkaldt ”Rendering Farm”, når behovet er der.

Min påstand er, at service provider filosofien har været både kendt og anvendt i mange år. Dét, der mangler for mange, er den mentale omstilling til et samfund, hvor næsten alt er leveret som en service.

Giver god mening

Nogle vil påstå, at den bedste måde at forudse fremtiden på er, at diktere eller skrive fremtiden. Uanset hvad, så er det at spå om fremtiden meget svært og en disciplin, der er forbeholdt de få. Men det vi kan se er, at markedet for at eje sit eget datacenter og dermed et eget ansvar for at drive dette, er forholdsvis stabilt. Til gengæld er markedet for at købe it-tjenester som en service i kraftig vækst.

Og det giver også god mening.

For det at drive sit eget datacenter kræver en helt masse kompetencer og viden.

Og er det ikke bedst at få disse kompetencer og denne viden leveret af producenten selv? Det minder lidt om den gamle mesterlære.

Der er altså en grund til, at jeg ikke prøver at udføre mine VVS installationer selv. Det skal man bruge en uddannet VVS-montør til. Og det du betaler for, er vedkommendes uddannelse, know-how og erfaring. Tænk lige over det, næste gang du synes at din håndværker eller it-konsulent er for dyr.

Dét, du betaler for er erfaringen og det er direkte afspejlet i timeprisen.

Langt de fleste teknologiopfindelser kommer fra teknologivirksomheder, der er sponseret af et lands forsvarsministerie. Sådan har vi fået både internettet, GPS, droner osv. fra det amerikanske forsvarsministerium.

Men ligesom med teknologiopfindelser, så kommer alle samfundsforandringer nedefra og aldrig oppefra. Så fagre nye it-verden består i dag af en voksende underskov af service providere.

Og disse kommer sandsynligvis til at levere it-services til dig i en nær fremtid.

De ”gamle” virksomheder får svært ved at overleve og de nye virksomheder kender du måske ikke navnet på endnu. Men det kommer du til. Mit gæt er, at der bliver længere og længere imellem de såkaldte ”Blockbuster” opkøb og mergere. Nuværende og fremtidige opkøb kommer til at være i mindre virksomheder og startups.

Fortvivl i øvrigt ikke, for det neoklassiske økonomiske princip om, at når en industri forsvinder, så kommer der en ny til, er stadig gældende. Det der var engang, er således blot blevet til noget andet.

Så hvordan ser fremtiden ud for service providere? Det er min påstand, at verden går mod at få leveret mere og mere som en service. Og det er ikke bare min egen påstand. Det er også den påstand der er konsensus om, hos de fleste analysebureauer.

De fleste virksomheder har et såkaldt “mission statement” (vores er eksempelvis “Advances the way people live and work”).

Spørgsmålet er, om du er ”mission driven” eller ”profit driven”? Min påstand er nemlig, at fremtidens virksomheder er dem, der har en mission. Og ikke dem, der bare vil tjene penge. Det er vist også det, der kaldes spekulation.

Så vil du tæmme det vilddyr vi kalder økonomi, så skal du have en mission. Og så skal du vænne dig til at købe alt som en service.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.