Markedet for it-tjenester er ved at udvikle sig til en blodig affære blandt de mindre lokale leverandører. Det totale marked vokser ikke meget, men andelene skifter i stor stil.
Ifølge analysehuset IDC Nordic koncentreres markedsandelene på færre hænder i disse år, og det kræver efterhånden en anseelig størrelse at kunne kalde sig levedygtig.
? De fem største leverandører af it-tjenester på det nordiske marked har øget deres andel af markedet med syv procent, men de seks af de syv procent har de internationale leverandører IBM, HP og CSC taget, mens de nordiske Tietoenator og WM-data må nøjes med en procent, siger Mette Ahorlu, senioranalytiker, IDC Nordic.
Vokser med få procent
It-tjenester defineres som diverse konsulentydelser, applikationsudvikling, outsourcing, support, uddannelse og systemintegration.
I 2003 var værdien af det totale marked for it-tjenester 86 milliarder kroner, og det ventes kun at vokse med få procent i år.
De 10 største udbydere af it-tjenester i Norden er IBM, Tietoenator, WM-data, HP, CSC, Cap Gemini, Fujitsu Services, KMD, den norske udbyder EDB og Accenture på tiendepladsen.
Blandt de mindre udbydere kan nævnes Aston (nu Tectura), Columbus IT Partner og Unisys. Blandt de helt små findes rigtig mange, og det er især her, at IDC forudser, at mange må lade livet i de kommende år i konkurrencens navn.
Nummer ni på listen norske EDB havde sidste år en omsætning på knap to milliarder kroner og en markedsandel på omkring to procent. Det er altså, hvad der skal til for at være blandt de 10 største leverandører af it-tjenester i Norden.
Fem største øger
De fem ledende aktører på det nordiske marked forøgede deres markedsandel fra 32 procent i 2002 til 39 procent i første halvdel af 2004
? Det er bemærkelsesværdogt, at det selv inden for top fem er de globale spillere, der har den største vækst. Det er også derfor, at Mærsk vælger at sælge Mærsk Data til IBM, fordi IBM kan følge Mærsk Data rundt i verden, konkluderer Mette Ahorlu.
Hun tilføjer, at det på samme måde var Danske Banks argument for at vælge IBM som outsourcingpartner, at virksomheden er globalt repræsenteret.
Globale ben at stå på
? De store nordiske spillere klarer sig okay på markedet for it-tjenester, men de er nødt til på længere sigt at finde nogle mere globale ben at stå på, siger Mette Ahorlu.
Blandt argumenterne ser hun det, at kunderne bliver mere og mere globale eller i hvert fald nordiske.
En stor del af it investeringerne i de nordiske lande kommer fra globale virksomheder som Ericsson, Nokia, Volvo, A.P. Møller eller nordiske virksomheder som SAS, Nordea, Tryg et cetera.
? Fremover vil vi se en stigende tendens til at bruge it-ressourcer fra lavtlønsområder som Indien, Kina, Rusland eller Østeuropa. Men kunderne vil stadig have en lokal partner, siger Mette Ahorlu.
Ifølge IDC kan globale leverandører kombinere den lokale tilstedeværelse med off shore ressourcer i projektet, mens lokale spillere tvinges til at indgå partnerskaber med offshore leverandører for at forblive konkurrencedygtige.
IDC's konklusion er, at koncentrationen fortsætter - og favoriserer de globale spillere.