Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Google lander overskud på over 100 milliarder: Massiv vækst i reklameforretningen

Google kommer stormende ud af årets tredje kvartal, hvor overskuddet lander på mere end 100 milliarder kroner. Der er stærk fremgang på reklame-fronten, på cloud-forretningen og så har Apple privacy-ændringer ikke den store effekt på selskabet.

Søgegiganten Google har fået banket reklameindtægterne i vejret.

Det viser seneste regnskab for moderselskabet Alphabet, hvor indtjening fra annoncesalget når tårnhøje niveauer.

I årets tredje kvartal hæver Alphabet omsætningen med 41 procent til 417 milliarder kroner.

På overskudssiden gør en endnu større stigning sig gældende. Her går bundlinjen frem med hele 68 procent til 121 milliarder kroner for den tre måneder lange periode.

For reklameforretningen alene steg omsætningen med 43 procent til 53 milliarder dollar. YouTube, som ejes af Alphabet, havde også markant fremgang på annoncesiden. Her blev 5 milliarder dollar i perioden sidste år konverteret til 7,2 milliarder dollar i dette kvartal.

Alphabet, der udgav regnskab tirsdag aften dansk tid, finder 80 procent af den samlede omsætning fra annonce- og reklameforretningen.

Google har været hjulpet godt på vej af det faktum, at mange mennesker verden over har brugt mere tid på hjemmefronten under coronapendemien, skriver CNBC.

Stærk vækst i cloud-forretningen

Der var også høj vækst at spore i Google Cloud, der er selskabets public cloud-division.

Her steg omsætningen med 45 procent, sammenlignet med samme kvartal sidste år, til fem milliarder dollar.

Driftsresultatet endte dog her på -644 millioner dolllar, hvilket er en forbedring i forhold til sidste år, hvor det lød på -1.21 milliarder. Men det er også et udtryk for de massive investeringer selskabet har gjort sig i den forretning. Ambitionen er nemlig at vinde indpas på AWS og Azure, der er de største cloud-udbydere i verden.

Op til dette regnskab har der været spekuleret meget i, hvorvidt Apples nye privacy-ændringer ville rammer virksomheder som Google, Snapchat og Facebook, hvor størstedelen af indtjeningen er annoncebåret.

Men det lader til, at Google klarer sig fornuftigt på trods af ændringerne, lyder det fra CNBC.

Søgegiganten skulle også være mere beskyttet end de andre selskaber, da Google selv ejer Android-styresystemet, og derved kontrollere den del af markedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere