Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Google lander overskud på over 100 milliarder: Massiv vækst i reklameforretningen

Google kommer stormende ud af årets tredje kvartal, hvor overskuddet lander på mere end 100 milliarder kroner. Der er stærk fremgang på reklame-fronten, på cloud-forretningen og så har Apple privacy-ændringer ikke den store effekt på selskabet.

Søgegiganten Google har fået banket reklameindtægterne i vejret.

Det viser seneste regnskab for moderselskabet Alphabet, hvor indtjening fra annoncesalget når tårnhøje niveauer.

I årets tredje kvartal hæver Alphabet omsætningen med 41 procent til 417 milliarder kroner.

På overskudssiden gør en endnu større stigning sig gældende. Her går bundlinjen frem med hele 68 procent til 121 milliarder kroner for den tre måneder lange periode.

For reklameforretningen alene steg omsætningen med 43 procent til 53 milliarder dollar. YouTube, som ejes af Alphabet, havde også markant fremgang på annoncesiden. Her blev 5 milliarder dollar i perioden sidste år konverteret til 7,2 milliarder dollar i dette kvartal.

Alphabet, der udgav regnskab tirsdag aften dansk tid, finder 80 procent af den samlede omsætning fra annonce- og reklameforretningen.

Google har været hjulpet godt på vej af det faktum, at mange mennesker verden over har brugt mere tid på hjemmefronten under coronapendemien, skriver CNBC.

Stærk vækst i cloud-forretningen

Der var også høj vækst at spore i Google Cloud, der er selskabets public cloud-division.

Her steg omsætningen med 45 procent, sammenlignet med samme kvartal sidste år, til fem milliarder dollar.

Driftsresultatet endte dog her på -644 millioner dolllar, hvilket er en forbedring i forhold til sidste år, hvor det lød på -1.21 milliarder. Men det er også et udtryk for de massive investeringer selskabet har gjort sig i den forretning. Ambitionen er nemlig at vinde indpas på AWS og Azure, der er de største cloud-udbydere i verden.

Op til dette regnskab har der været spekuleret meget i, hvorvidt Apples nye privacy-ændringer ville rammer virksomheder som Google, Snapchat og Facebook, hvor størstedelen af indtjeningen er annoncebåret.

Men det lader til, at Google klarer sig fornuftigt på trods af ændringerne, lyder det fra CNBC.

Søgegiganten skulle også være mere beskyttet end de andre selskaber, da Google selv ejer Android-styresystemet, og derved kontrollere den del af markedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere