Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Teknologien hiver gulvtæppet væk under traditionelle politiske argumenter. Danmark skal gå forrest med digital velfærd

Klumme: Teknologien har kraften til for alvor at rykke mållinjen, hvis vi tør. Alle os, der hellere vil klare os hurtigt og smidigt med en gang digital selvbetjening, skal ikke tage ressourcer fra de borgere, som virkelig har brug for varme hænder i det virkelige liv. Gid valgkampen handlede om det.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Kommunalvalget banker på døren, og mon ikke vi vil se nogle ophedede diskussioner fra den traditionelle debat om lavere skat eller mere velfærd?

Men hvad nu, hvis teknologien flytter mållinjen for hele spillet om varme og kolde hænder?

Under pandemien var både min kone og jeg til virtuelt forældremøde i mine børns skoleklasser. Det foregik hurtigt og effektivt på Teams, og fremmødet var stort.

Nu er vi så tilbage i normalen, og jeg måtte melde afbud til et fysisk forældremøde på skolen, fordi jeg havde et kundemøde i Jylland.

Et lillebitte eksempel, men skal vi nu ikke huske de gode erfaringer fra corona-krisen og bringe dem med ind i fremtiden?

Data ændrer velfærdsleverancen

Jeg kommer til at tænke på dette lille eksempel, når jeg ser Digitaliseringspartnerskabets 46 nye anbefalinger på Finansministeriets hjemmeside.

Her er masser af ideer til, hvordan data kan bidrage til nye måder at levere velfærdsydelser på.

Det kan være videomøder med offentlige myndigheder, bruge af helbredsdata fra smarte ure og telefoner i sundhedssektoren, bedre datadeling overalt, større tryghed, mere brugervenlighed og deling af digital funktionalitet mellem offentlige myndigheder og mellem offentlig og privat sektor.

Grøn omstilling

Digitaliseringspartnerskabet kommer meget vidt omkring med deres anbefalinger, og oplægget viser, hvor vidtrækkende perspektiver den intelligente og strukturerede brug af data har for vores samfund.

Den grønne omstilling har ikke så lidt med digitalisering at gøre.

Hvis vi løfter blikket fra digitaliseringen, så ser vi en markant mangel på arbejdskraft.

Både it-medarbejdere, chauffører, hotelpersonale, sygeplejersker, SOSU’er, lærere og sikkert endnu flere faggrupper er en mangelvare.

Og kigger vi bare fem eller ti år frem, vokser presset på velfærdssektorerne markant.

Flere ældre, større krav og færre til at levere.

Kunstigt modsætningsforhold

En kommunal valgkamp, som uforskammet groft sagt kommer til at handle om mere velfærd på den ene side og lavere skat på den anden side, er i min optik helt forældet.

Vi hænger fast i et kunstigt skabt modsætningsforhold mellem kolde og varme hænder, men anvendelsen af teknologi kan faktisk skabe mere borgertilfredshed og samtidig effektivisere anvendelsen af vores ressourcer – og det gælder også for de varme hænder.

Det afgørende er reelt at sætte teknologi og data i gang med at løse op for den store ressourceklemme.

Vi bliver tvunget til det før eller siden, og vi har en masse gode forudsætninger.

Større ambitioner

Vi klapper ofte os selv på ryggen i forhold til Danmarks høje grad af digitalisering, men det ændrer ikke på, at det stadig er bøvlet at ordne mange ærinder digitalt.

Tværtimod skal vi hurtigt og resolut arbejde videre for at skabe morgendagens digitale velfærd. Vi skal være mere ambitiøse tættere på kernevelfærden.

Teknologien har kraften til for alvor at rykke mållinjen, hvis vi tør.

Alle os, der hellere vil klare os hurtigt og smidigt med en gang digital selvbetjening, skal ikke tage ressourcer fra de borgere, som virkelig har brug for varme hænder i det virkelige liv.

Digitaliseringspartnerskabets udspil er stærkt, fordi det både rummer nære initiativer, der peger mod forandring i velfærdens frontlinje, og fordi det samtidig understreger, hvor meget vi har brug for en fælles infrastruktur til vores data.

Samarbejde mellem offentlig og privat sektor

Små virksomheder skal selvfølgelig kunne tjekke ind ét sted for at ordne alle indberetninger. Danskerne skal kunne fikse alt omkring samtykke ét sted.

Vi skal udvikle stærke digitale byggeklodser i samarbejde mellem den private og den offentlige sektor, og enhver offentlig institution skal bruge byggeklodsen efter følg-eller-forklar-princippet.

Gid vores valgkampe handlede om det.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital