Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Sådan bør en virksomhed forholde sig: Syv regler for virksomhedernes metavers

Klumme: Siden Tim Berners-Lee opfandt Internettet i 1989 har det været i rivende udvikling. På få årtier er vi gået fra at kommunikere via 28k-modemmet derhjemme til at rende frit rundt med mini-computere i lommen – altid 5G-forbundet til hinanden. Nu er Internet 3.0 i form af metaverset her, og ikke mindst virksomhederne har fået en ny arena at interagere i. Men hvordan bør de tilgå den? Og hvilke spilleregler gælder?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

I efteråret 2021 blev Facebook til Meta, og metaverset kom nærmest med et (branding)trylleslag på alles læber. Selvom konceptet havde eksisteret i et stykke tid, blev det med ét mainstream og erklæret det næste store interneteventyr – Internet 3.0 om du vil.

Det til trods, så var metaverset alligevel så nyt for de fleste, at Silicon Valley-ikonet Tony Parisi (dengang) fra softwaregiganten Unity Technologies følte det nødvendigt at definere for de endnu-ikke indviede, hvad metaverset er, og – måske mere vigtigt – hvad det ikke er.

Han kaldte definitionen: ’The Seven Rules of The Metaverse’.

Hvilke regler gælder i virksomhedernes metavers?

På samme måde er metaverset og mulighederne deri så nyt for de fleste virksomheder, at det kan være svært at definere rammerne og anvendelsesmulighederne.

Ikke mindst fordi man skal gøre sig det klart, hvor det adskiller sig fra tidligere og lignende teknologier, samt hvori det giver unikke fordele for virksomheder, der formår at udnytte mulighederne.

Derfor synes det på sin plads, at man kunne lade sig inspirere af Tony Parisi og lave tilsvarende syv regler for virksomhedernes metavers – også kaldet: ’The Coporate Metaverse’.

De regler kommer der et bud på her:

Regel 1: Organisationer kan have deres eget metavers

Modsat metaverset som helhed, hvor præmissen er offentlig adgang til en virtuel verden inden for alt fra kunst til koncerter, har organisationer brug for en vis kontrol over data og indhold.

Derfor bør virksomheder og organisationer tilstræbe at skabe deres eget mere private og beskyttede metavers.

Regel 2: Metaverset er for alle i organisationen

The Corporate Metaverse giver mulighed for alle i en organisation – lige fra første jobinterview til ledelsesgangen – til at deltage i virtuelle oplevelser og sammenhænge såsom træning, uddannelse og møder.

Regel 3: Virksomheden styrer sit eget metavers

Virksomhederne skal kunne være i fuld kontrol – både over sikkerhed og indhold i deres metavers.

Selv om det kan begrænse udfoldelsesmulighederne i begyndelsen, så bliver denne styring kimen til at gøre organisationens eget metavers mest mulig relevant og vedkommende for medarbejderne.

Regel 4: The Corporate Metaverse er åbent – dog med en invitation

Lidt som vi kender det fra det hedengangne ekstranet eller de nuværende kunde- eller medlemsportaler – især fra webshops, er virksomhedens metavers åbent, hvis du er inviteret. Det gælder således også for leverandører, samarbejdspartnere og kunder.

Regel 5: Virksomhedernes metavers er hardwareuafhængigt

For at sikre den bredest mulig applikation i enhver organisation skal metaverset være så hardwareuafhængigt og agnostisk som muligt.

For at gøre det tilgængeligt for alle brugere, så skal de kunne tilgå for eksempel virtuelle rum på netop den device, de er vant til at bruge.

Regel 6: The Corporate Metaverse er et lukket netværk

Virksomhedens metavers tilgås ikke fra en enkelt applikation men snarere fra flere og flere forskellige applikationer, som deler informationer eller endda tillader brugere at interagere på tværs.

Det kræver et lukket netværk – både for en sikkerheds skyld og for at sikre indholdets kvalitet, så dette ikke udvandes over tid.

Regel 7: The Corporate Metavers er også virksomhedens nye intranet

Modsat metaverset som i sin helhed er et nyt slags internet, så er virksomhedens metavers som et nyt slag intranet.

Så sig farvel til det gamle intranet og goddag til et helt forum, hvor datadeling ikke kun er begrænset til tekst, billeder og eventuelt video, og hvor interaktion ikke kun er begrænset til lyd, billede og streaming.

Hvorfor en subgenre med egne regler?

Man kan stille sig selv spørgsmålet, hvorfor det skulle være nødvendigt med særlige spilleregler for The Corporate Metaverse – eller i det hele taget, om der er behov for en subgenre med egne regler.

Det kunne virke som overkill så tidligt i udviklingen

Svaret er, at erfaringen viser, at hvis man som virksomhed eller organisation skal have en reel mulighed for at udforske mulighederne, så skal det gøres under ordnede forhold med en skalerbar løsning, som gør, at man kan dyppe tåen i uden at drukne.

Derfor disse regler – og hermed en basal guide til, hvordan man kan tilgå the Corporate Metaverse.

God fornøjelse.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital