Danskerne lyver på nettet

Ifølge Symantecs nye undersøgelse anvender over 40 % af danskere
under 34 år falske persondata for at beskytte deres online-identitet.
Halvdelen af alle danskere overvejer af samme grund at tage en pause fra
internettet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danske forbrugere er bekymrede for, hvor private og sikre deres personlige oplysninger er på nettet. Halvdelen føler ikke, at deres persondata er ordentligt sikrede, og lige så mange er utrygge ved at dele data med andre.

”Danskerne ved godt, hvad de skal gøre, hvis de oplever indbrud i hjemmet, men hvad gør man, hvis ens personlige data bliver stjålet?

Danskerne ved ikke om de skal gå til politiet, IT-selskab eller sociale medier. Undersøgelsen viser, at hver anden danskerne ikke regner med at nogen af parterne kan hjælpe. Kun hver tredje, som havde oplevet et dataproblem, var trygge ved at problemet var løst,” siger Morten Efferbach, der er direktør for Symantec Norden.

Danskerne (69 %) ved godt, at deres persondata udgør en værdi, der kan omsættes, selvom de ikke er så bevidste om det som andre europæiske forbrugere, hvor tallet er 81 %. Alligevel mener næsten en tredjedel (30 %), at deres data er 75.000 kroner værd eller mere.

På trods af at persondata ikke kun er betydningsfulde, men også har stor værdi, afspejles det ikke i indsatsen for at beskytte forbrugernes data. To ud af tre forbrugere er usikre på, hvad de skal gøre for at beskytte deres data.

Tillid til banker og hospitaler

Danskerne har dog en positiv tro på, at jo mere værdifulde deres data er, desto mere bliver der passet på dem. Danmark er således det land i undersøgelsen, hvor forbrugerne har størst tillid til banker (82 %) og hospitaler (78 %). Til gengæld er vores tillid i bund, når det handler om detailhandlen (18 %) og de sociale medier (8 %).

Formentlig af den grund er mange forbrugere begyndt at censurere de informationer, som de videregiver, fx ved at undlade at oplyse data eller give falske informationer. ”Det er ikke en positiv udvikling for detailhandlen,” siger Morten Efferbach fra Symantec. ”Dette har konsekvenser f.eks. for detailhandlen, fordi en forretningsmodel baseret på kundernes personlige oplysninger vil få problemer når kunderne giver falske informationer eller helt undlader at give dem.”

Ligesom andre europæere føler danskerne, at virksomheder udnytter deres data, og at det ikke er fair. Til gengæld synes flere danskere (42 %) end andre europæere (30 %), at det er i orden, hvis formålet er at give os mulighed for at vinde en præmie.

Online-pause truer

I en kommentar til de nye tal siger partner hos PWC Danmark, Mads Nørgaard Madsen:

” Når folk føler, at de løber en risiko ved at give deres persondata ud, og de ikke føler at beskyttelsen af disse data står mål med risikoen, er det bekymrende. Efter min opfattelse bliver konsekvensen, at forbrugere og virksomheder søger derhen, hvor risikoen for dataforbrydelse er mindst. Altså bliver IT-sikkerhed i øget omfang en væsentlig konkurrenceparameter.”

Den pointe understøttes af tallene i den ny undersøgelse. Når deltagerne i undersøgelsen skal vælge leverandører, prioriterer flere datasikkerhed (88 %) frem for eksempel service (82 %) og bæredygtighed (45 %). Og risikoen for dataforbrydelser kan få næsten halvdelen (47 %) til at overveje at holde en pause fra online-handel, mens det tilsvarende europæiske tal er helt oppe på 69 %.

Trods risici og bekymringer er forbrugerne ikke særligt aktive i beskyttelsen af deres data. De mener dog alligevel, at det er brugerne selv – og ikke virksomheder eller det offentlige – der skal tage ansvaret for at beskytte persondata. Og blot 42 % ville forvente hjælp fra politiet, hvis de skulle blive udsat for en dataforbrydelse, mens kun 33 % ville stole på firmaet de havde brugt online. 45 % ville føle, at de selv hang på problemet.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension