Ny app hjælper med at opdage stress

Howdy, hedder app'en, som er udviklet af Psykiatrifonden, og indtil videre har været med til at opdage stress hos 150 ledere i en rengøringsvirksomhed.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Er du vågnet frisk og udhvilet? Har du følt dig glad og i godt humør i dag?
Sådan lyder to eksempler på fem simple spørgsmål, som ledergruppen i Forenede Service en til to gange om måneden helt automatisk bliver præsenteret for på deres smartphone.

Virksomhedens cirka 150 ledere fordelt over hele landet har nemlig siden januar haft en særlig app installeret på deres smartphone, som skal hjælpe med at opdage indikationer på stress. Howdy, hedder app’en, som er udviklet af Psykiatrifonden i samarbejde med ”Worklife Barometer”, der er en dansk virksomhed med speciale i forebyggelse af stress.

Og app’en virker helt efter hensigten, forklarer regionsdirektør i Forenede Service Jens Nielsen, der har været projektleder i forhold til at indføre app’en blandt lederne:

”Vi overvejede, om, hvorvidt vi mon ikke kunne blive bedre til at opdage stress på et tidligt tidspunkt og samtidig måle det typiske og generelle stressniveau hos vores ledere,” forklarer Jens Nielsen og uddyber:

”Alle mennesker kan jo i perioder opleve stress, uden at det behøver at blive problematisk, men det vil jo være gavnligt for både medarbejderne og arbejdsgiveren, hvis man kan nå at håndtere stressen i de tidlige faser, før det udvikler sig til blandt andet sygemeldinger. Og app'en har allerede vist sig effektfuld,” siger han.

Tester app’en året ud

App’en stiller spørgsmålene baseret på WHO’s særlige trivselsindex, der fokuserer på blandt andet søvn, humør og motivation. Hvis medarbejderen, der svarer på spørgsmålene via app’en, viser tegn på mistrivsel bliver personen telefonisk kontaktet af en psykolog tilkoblet Psykiatrifonden, der i en anonym samtale med medarbejderen afdækker årsagen og omfanget af den dårlige trivsel. Efterfølgende lægges der i fællesskab en handlingsplan.

Alle data er således anonyme, og en gang om måneden modtager Forenede Service’s ledelse en rapport, der viser tilstanden og udviklingen i de enkelte afdelinger. Det giver blandt andet mulighed for at indgå i dialog med afdelingsledere, hvor der er tegn på dårlig trivsel.

”Jeg ved positivt, at minimum tre ledere i den periode er blevet hjulpet af psykologsamtalerne. De har fortalt mig, at psykologerne er grebet ind i rette tid, før stressen eventuelt udviklede sig til sygemeldinger,” forklarer Jens Nielsen og oplyser, at Forenede Service tester app’en året ud, hvorefter værdien og effekten af den evalueres, og der efterfølgende kigges på, om hvorvidt app’en skal udbredes til alle medarbejdere i virksomheden.

Forenede Service er den første virksomhed i branchen, som har indført app'en.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension