SMS er stadig konge på ferien

Er det gamle postkort helt ude til fordel
for statusopdateringer på Facebook, og hvor vigtigt er det at have wifi
på hotellet? Telia og analyseinstituttet YouGov har spurgt danskerne om, hvordan de
bruger mobilen på ferierejsen.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sommerferien er skudt i gang, og de kommende uger drager vi ud i verden på jagt efter sol, afslapning og oplevelser. Og mobilen er naturligvis med. Ikke nødvendigvis fordi vi skal tjekke nyheder eller mails, men der skal jo sendes hilsner hjem og lægges strandbilleder på Facebook eller Instagram.

Mange af os sender fx en besked hjem til familie eller venner, når vi er sikkert ankommet til feriedestination. Det gælder næsten to ud af tre ferierende danskere – og flere kvinder end mænd. Næsten 75 % giver beskeden på sms, mens kun 12 % ringer, og 11 % bruger de sociale medier.

Når vi så ligger ved poolen eller sidder ved en fortovsrestaurant, og det er tid til at sende en længere feriehilsen hjem, så tager næsten hver fjerde af os (24 %) en kuglepen og et postkort frem, mens en tredjedel foretrækker at sende en sms. Hver ottende lægger en fællesbesked op på Facebook, mens 1 ud af 10 tager et billede og sender det som mms.

I det hele taget er det vigtigt for os med god online adgang, når vi er på ferie; et godt netværk og gerne wifi på hotellet. Næsten halvdelen (47 %) af alle danskere over 18 år ville således i høj grad droppe de trykte guidebøger, hvis der var billigere adgang til internet i udlandet. Og over halvdelen (52 %) af de adspurgte siger, at det spiller en rolle for deres valg af hotel, om der er gratis wifi.

”Vores smartphone er jo med os overalt, og dermed også på ferien. Der er dog en tendens til, at vi i nogen grad afholder os fra at udnytte alle mobilens muligheder, fordi vi er nervøse for at bruge dyr data på udenlandske netværk. Derfor er det op til os teleselskaber fortsat at arbejde for at give kunderne tryghed og optimale muligheder for at bruge data på ferien, uden at kunderne risikerer en stor regning, når de vender hjem, sådan som vi fx hos Telia har gjort med forårets lancering af Roam Like Home i flere europæiske lande,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

TOP 5: Sådan forbereder vi vores mobiler eller tablets på ferieturen:

1. Jeg henter apps til min mobil/tablet, fx turistguides, valutaomregner, sprogguides (29 %)

2. Jeg henter et kort til min mobil/tablet over den by, jeg skal besøge (25 %)

3. Jeg henter musikspillelister ned på min mobil/tablet, så jeg ikke behøver at streame (21 %)

4. Jeg rydder op i mine billeder og videoer på min mobil/tablet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S