Mobilregningen overrasker danskerne efter ferien

Næsten en fjerdedel af danskerne har oplevet, at få en højere
mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet. Alligevel tjekker
næsten halvdelen af danskerne aldrig udlandstaksterne hos deres
teleselskab inden afrejse. Det viser en ny undersøgelse som
analysebureauet Wilke har gennemført for teleselskabet 3, der har løst
problemet ved at droppe roamingafgifterne i 24 lande.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Netop nu nyder mange danskere sommerferien sydpå. Og selvom de rejseglade danskere gerne deler selfies fra poolen via mobilen, så tjekker 48 procent aldrig udlandstaksterne hos deres teleselskab inden de tager på ferie. Samtidig er næsten en fjerdedel blevet overrasket af størrelsen på deres mobilregning efter en ferie i udlandet. Det viser en ny undersøgelse som Wilke har lavet for teleselskabet 3.

”Tallene er et udtryk for, at danskerne har svært ved at undvære brugen af deres mobil på rejsen. Og det kan jeg godt forstå. Mobilen er blevet en central del af mange danskeres hverdag, og det giver nærmest endnu mere mening at bruge den på rejsen, hvor man virkelig har glæde af apps som fx Tripadvisor til at finde hoteller og restauranter eller taxa-app’en Uber, når man skal rundt i byen,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Hos 3 har man derfor droppet roamingafgifterne på data, tale og sms i 24 lande – senest Spanien, der er danskernes foretrukne feriedestination.

”Vi har introduceret 3LikeHome, så vores kunder trygt kan tage deres mobilvaner med på rejsen. De behøver hverken at tjekke udlandstakster eller frygte at regningen løber løbsk. 3Likehome er nemlig inkluderet i de fleste af vores abonnementer. Og det gør det nemt og gennemskueligt at bruge mobilen i de 24 lande, som tilbuddet dækker,” fortæller David Elsass.

Mobilen hører til på ferien

Ifølge undersøgelsen er det især de unge mellem 18 og 29 år og de 30-39-årige, der har svært ved at undvære mobilen, når de rejser. For begge aldersgrupper gælder det, at næsten hver tredje har oplevet at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet. 15 procent af de 18-29-årige år angiver desuden, at muligheden for at bruge mobilen som derhjemme er et vigtigt kriterium i forbindelse med valg af rejsedestination.

Om undersøgelsen

- Undersøgelsen af danskernes mobilvaner på rejsen er gennemført af analysebureauet Wilke i maj 2015.
- Undersøgelsen er repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år.
- Der er gennemført i alt 1006 interviews.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen:

Tjekker du udlandstaksterne hos dit teleselskab for brug af mobilen i udlandet inden du rejser udenlands?

Danskerne generelt:
Ja, altid – 23 %
Ja, en gang i mellem - 29 %
Nej, aldrig – 48 %

Har du oplevet at få en højere mobilregning end forventet efter en ferie i udlandet?

Danskerne generelt:
Ja – 23 %
Nej – 71 %
Ved ikke - 6 %

18 – 29-årige:
Ja – 31 %
Nej – 60 %
Ved ikke – 9 %

30 – 39-årige:
Ja – 32 %
Nej – 63 %
Ved ikke - 5 %

Ville du vælge én feriedestination frem for en anden, hvis du kunne bruge mobilen i landet til samme priser og på samme vilkår som i Danmark?
18 – 29-årige:
Ja – 15 %
Nej – 78 %
Ved ikke – 7 %

Om 3LikeHome

- Med 3LikeHome kan 3’s kunder bruge deres smartphone i stort set hele Europa til samme pris som i Danmark.
- 3LikeHome kan bruges i Belgien, Cypern, England, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hongkong, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Malta, Nordirland, Norge, Portugal, San Marino, Schweiz, Skotland, Spanien, Sverige, Tyskland, Wales og Østrig.
- 3LikeHome er inkluderet i de fleste af 3’s privat- og erhvervsabonnementer.

3LikeHome dækker:
- Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
- Modtagelse af kald og opkald til danske numre
- SMS/MMS til danske numre
- Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement.
- Opkald til udenlandske numre koster almindelig udlandstakst.
- På 3.dk kan man tjekke om man har 3LikeHome.
- Med 3LikeHome kan man surfe løs med den mængde data, man har inkluderet i sit abonnement – dog højst 10 GB, samt ringe og sende SMS’er til alle danske numre.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S