Onkyo på banen med lydlækkerier

Den japanske producent er klar med hovedtelefoner og Bluetooth-højtaler i High Resolution Audio.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Resultatet af nye samarbejde mellem amerikanske Gibson Innovations og japanske Onkyo kan ses på Europas største forbrugerelektronikudstilling IFA i Berlin 4.-9. september.

Udover at vise nye produkter, betyder samarbejdet også, at der fokuseres på meget høj lydkvalitet i High Resolution Audio, HRA, og at Onkyo speeder op verden over; bl.a. på det danske marked.

Tre af de HRA-nyheder, som får verdenspremiere på IFA, er højtaleren X9, on-ear-hovedtelefonen H500M og in-ear-hovedtelefonen E700M.

"Med Onkyo-sortimentet af højtalere og hovedtelefoner vil vi stræbe efter at opnå den maksimale balance mellem det ideelle akustiske design og en grundlæggende forståelse for, hvordan vi som mennesker fungerer med teknologi", siger Matthew Dore, som står i spidsen for Onkyo-produkterne hos Gibson Innovations.

Han føjer til, at musiksmagen og teknologien udvikler sig og giver nye, innovative muligheder.

"Vi er stærkt engagerede i lydharmoni - til at skabe en holistisk balance mellem teknologi, lyd og design", siger han.

Onkyo har siden starten i 1946 stået bag mange opfindelser inden for lyd, og fokuserer i dag på HRA. Onkyo står også bag tjenesten til musikdownload, e-Onkyo, som er Japans største musiktjeneste og i år udvidet til USA, Storbritannien og Tyskland. Firmaets populære app, Onkyo HF Player, har for mange forbrugere været introduktionen til den klarhed og præcision i lyden, som High Resolution Audio præsterer.

Kort om de tre nye HRA-produkter:

X9-højtaler
Fire 50 mm-bashøjtalere og to 19 mm diskanthøjtalere kombineret med en basenhed, som »genanvender« luften fra bassen i frekvensområdet 57 Hz-40 kHz. Der er genopladeligt batteri, Bluetooth og mulighed for kabling og det hele er pakket ind i en aluminiumshus, hvor der er taget højde for optimal akustisk oplevelse. Med et tryk på en knap kan du føre mobilsamtale via højtaleren.
Vejledende pris: 2.499 kr.

H500M on-ear-hovedtelefoner
De 40 mm kraftfulde højtalere giver en detaljeret og høj lydkvalitet i frekvensområdet 7Hz-40kHz. Den lukkede konstruktion minimerer den omgivende lyd, mens aluminiumshuset modvirker vibrationer, så lydkvaliteten er i top. De bløde ørepuder slutte ergonomisk til øret. I ledningen er der indbygget fjernbetjening og mikrofon, så du kan styre musikken og tage imod håndfrie telefonopkald.
Vejledende pris: 1.999 kr.

E700M in-ear-hovedtelefoner
Præcisionshøjtalerne er 13,5 mm med et ovalt rør som giver HRA-lyd i frekvensområdet 6Hz-40KHz. Det avancerede akustiske system giver både høj lydkvalitet og minimerer omgivende støj. De tilpasses ørene ergonomisk og der medfølger både ultrabløde silikone »propper« og »propper« i Comply™-skum, og da de er fremstillet i aluminium, vejer de næsten intet.
Vejledende pris: 1.299 kr.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil