YouSee vil ikke længere være traditionel tv-udbyder

Rollen som
traditionel tv-udbyder er ikke længere gangbar i en verden, hvor
streaming har vendt vores tv-vaner på hovedet. Der skal tænkes nyt.
Derfor ændrer YouSee både udseende og lancerer Danmarks største
underholdningsunivers med adgang til online film, serier og web-tv.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Fremover får alle nye tv-kunder med bredbånd adgang til ca. 1.400 film fra C More samt mulighed for at tilkøbe HBO Nordic. Samtidig udbredes web-tv, så det nu også gælder for Grundpakkekunderne.

”I dag bliver YouSee primært opfattet som udbyder af tv, bredbånd og telefoni. Fremover skal vi opfattes som Danmarks største underholdningsunivers. Det betyder, at vi samler alt indhold fra både tv-stationer og filmtjenester ét sted. Og vigtigst af alt; gør det frit for kunderne selv at kunne bestemme, hvad de vil se, hvor og hvornår. Det betyder også, at vi på sigt må forholde os til strukturen omkring vores tv-pakker og se på, hvordan vi får endnu mere valgfrihed på banen,” siger René Brøchner.

Generation streaming

Kundernes adfærd foran skærmen er ændret markant de senere år. Og kigger man på den yngste generation af børn mellem 3 og 12 år, viser tal, at deres traditionelle tv-sening er faldet med 25 procent fra 2013 til 2015. I stedet er de rykket over på de mobile platforme, såsom tablet og mobil, hvor de stod for hele 60 procent af on demand-forbruget hos YouSee i juni.

”Vores tv-vaner er i opbrud. Vi samles ikke længere foran skærmen og ser det samme program. Vi er ligeglade med, om det indhold, vi ser, stammer fra tv eller en filmtjeneste – bare det er kvalitet og samlet ét sted, så vi let kan vælge, hvad vi vil se, når det lige passer og på den skærm, vi har ved hånden. Alt det tager vi hånd om i vores nye univers,” siger René Brøchner.

Farvel til striberne

Efter mange år klædt i grønne striber har YouSee i dag valgt at skifte dem ud med et nyt udseende. Farverne er stadig grønne, og en enkelt stribe får også lov at overleve.

”Striberne har gjort et godt stykke arbejde for os med at sikre genkendelse og særpræg. Men i dag er vi klar med et nyt YouSee, og det skal selvfølgelig markeres med et nyt look. For at ændre kundernes opfattelse af os, er vi også nødt til at ændre måden, vi ser ud på,” siger René Brøchner.

Fakta:
• Alle nye bredbåndskunder med tv får som en del af abonnementet fri adgang til C More med over 1.400 film og serier – de fleste nye.
• Alle nye bredbåndskunder kan tilkøbe HBO Nordic, som er kendt for sine anmelderroste serier – bl.a. Game of Thrones, True Detective, Boardwalk Empire mfl. Tjenesten kan, af nye kunder, afprøves gratis og uden binding de første tre måneder. Derefter til 79 kr. pr. måned.
• Alle Grundpakkekunder får i dag adgang til web-tv – det betyder at samtlige 1,1 mio tv-kunder nu kan tage deres kanaler med sig og se dem på mobil, tablet og pc.
• I forsommeren opgraderede YouSee ca. 400.000 bredbåndskunder til minimum 50 Mbit og leverer dermed landets højeste gennemsnitshastighed.
• 800.000 tv-kunder fra Mellempakken og op fik i løbet af sommeren adgang til Tv-arkiv, Start Forfra samt web-tv.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S