Danskerne er skeptiske over for dagligvare-handel på nettet

Trods stigende omsætning i nogle dagligvarebutikker på nettet er det stort set uændret, hvor stor en andel af danskerne der foretrækker at købe gulerødder, rugbrød og mælk online. Det viser en under­søgelse, som Eniro Danmark har fået foretaget årligt siden 2012. I forhold til sidste år er det kun tre procentpoint flere danskere, der overhovedet har prøvet at købe deres dagligvarer på nettet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.



I løbet af de seneste fire år er der stort set ikke sket nogen ændring i, hvor stor en andel af danskerne der hellere shopper dagligvarer på nettet, end de kører en tur med indkøbsvognen i det lokale supermarked. Blot otte procent af danskerne foretrækker at købe produkter som gulerødder, rugbrød og mælk på en dansk hjemmeside. Til sammenligning lå det tilsvarende tal i 2014, 2013 og 2012 på syv procent. Det viser en undersøgelse af danskernes produktsøgning og produktkøb, som Eniro Danmark nu har fået foretaget for fjerde år i træk.

Selvom nogle dagligvarebutikker på nettet melder om voksende omsætning, er der samtidig kun sket en lille stigning i, hvor mange danskere der har prøvet at skifte den fysiske køledisk eller grøntsagshylde ud med den digitale. Siden sidste år er andelen steget med bare tre procentpoint. 16 procent af danskerne har i 2015 prøvet at klikke dagligvarer ned i indkøbskurven mod 13 procent i 2014. Og af dette mindretal siger over halvdelen, at de kun sjældent køber ind på nettet.

”Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nu­værende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadigvæk bedst kan lide at handle i en fysisk butik,” siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark, som bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Københavnerne ligger forrest med den digitale indkøbsvogn

I hovedstadsområdet er der dog flere end i resten af landet, som har forsøgt sig med at købe deres dagligvarer på nettet. Det gælder nemlig for 24 procent af københavnerne, mens det til sammenligning ikke er mere end 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne, der har prøvet at fylde indkøbskurven online.

”Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online. Så der kunne man forvente, at det ville være mere attraktivt for folk at få deres varer leveret til døren, fordi de på den måde ville kunne spare både en længere køretur og mere tid,” siger Allan Jakobsen.

Flere kvinder end mænd har prøvet at købe dagligvarer på nettet

Ser man nærmere på, hvem det er, der køber dagligvarer online, viser der sig også en mindre forskel mellem kønnene. Ni procent af kvinderne foretrækker at købe ind på nettet, mens det samme kun gælder for syv procent af mændene. Og mens 17 procent af kvinderne har prøvet det, gælder det for 14 procent af mændene.

Desuden viser undersøgelsen, at det næst efter pris er et større tidspres, der kan få folk til at ty til tasterne i stedet for at lægge vejen forbi supermarkedet. 30 procent af de danskere, der har prøvet at købe dagligvarer på nettet, siger, at de er mere tilbøjelige til at gøre det, hvis de ikke har overskud til at købe ind, og 29 procent angiver ekstra travlhed i hverdagen som en grund til at vælge den digitale butik frem for den fysiske.

Fakta fra undersøgelsen:

Otte procent af danskerne foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens 87 procent foretrækker at købe dem i en fysisk butik. De tilsvarende tal for 2014, 2013 samt 2012 er hhv. syv og 90 procent.
16 procent af danskerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gjaldt det samme for 13 procent i 2014.
24 procent af københavnerne har prøvet at købe dagligvarer på nettet. De tilsvarende tal for Nord- og Vestjylland er hhv. 12 og otte procent.
Ni procent af de danske kvinder foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens syv procent af de danske mænd foretrækker det samme.
17 procent af de danske kvinder har prøvet at købe dagligvarer på nettet. Til sammenligning gælder det samme for 14 procent af mændene.
36 procent af de danskere, som har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er mere tilbøjelige til at købe dagligvarer på nettet, hvis det er billigere end i fysiske butikker. 30 procent, hvis de ikke har overskud til at købe ind. Og 29 procent, hvis hverdagen er ekstra travl.
Blandt de danskere, som ikke foretrækker at købe dagligvarer på nettet, siger 64 procent, at årsagen til det er, at de helst vil kunne se varerne, inden de køber dem, og 62 procent siger, at de godt kan lide at handle i en fysisk butik.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job