Brugen af sociale medier kan skade din erstatningssag

Billeder på Facebook kan være årsag til, at forsikringsselskaber stopper udbetalingen af erstatning. Advokat råder syge og skadelidte til at overveje brugen af sociale medier.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er ikke noget nyt, at forsikringsselskaber i nogle tilfælde overvåger deres kunders færden på de sociale medier. Tidligere har der især været fokus på, at det kan være svært at få indboforsikringen til at dække, hvis man har meldt ud på Facebook, at man er bortrejst, men det er ikke den eneste sammenhæng, hvor man bør overveje brugen af sociale medier.

Sociale medier viser et øjebliksbillede

I en aktuel sag har et forsikringsselskab stoppet udbetalingen af erstatning for nedsat erhvervsevne til en person, som flere læger har erklæret uarbejdsdygtig på grund af depression og risiko for selvmord. Forud for dette havde forsikringsselskabet fundet seks fotos fra to forskellige ferierejser på Facebook, og i afgørelsen blev det - med henvisning til de seks fotos - blandt andet fremhævet, at personen fremstod veltrænet, smilende og indgik i sociale aktiviteter.

- Sagen vedrører ikke en af vores klienter, men den er interessant, fordi den er af principiel karakter, forklarer advokat Litten Posselt Olsen fra Erstatningsgruppen, der er en del af ADVODAN.

- Det er et meget tyndt grundlag at træffe en sådan afgørelse på. Et foto viser et øjebliksbillede og bør ikke kunne bruges som grundlag for at vurdere en persons psykisk helbredstilstand, siger hun og tilføjer

- Det er jo en helt naturlig adfærd at forsøge at se nogenlunde oplagt og smilende ud på fotos, og det behøver ikke betyde noget for, hvordan ens psykiske tilstand i øvrigt er. Det er rigtigt ærgerligt, at man er nødt til at tænke på den slags, men man skal altså være klar over, at billeder og lignende kan blive tolket til forsikringsselskabernes fordel.

Set i lyset af den aktuelle sag råder advokaten syge og skadelidte borgere, der enten er i gang med en erstatningssag eller allerede har fået tilkendt erstatning, til at overveje, hvilke billeder de lægger op på Facebook.

- I den forbindelse skal man naturligvis også være opmærksom på, om andre ”tagger” en på deres billeder, eller alternativt indstille sin Facebookprofil, så man får billeder, hvorpå man er tagget, til gennemsyn, før de vises på Facebook, runder Litten Posselt Olsen af.

Læses lige nu

    PensionDanmark

    Scrum Master

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil