Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
På en tiltagende travl online markedsplads er det afgørende, at man som virksomhed har en stærk online tilstedeværelse. Det skal en ny digital træningsplatform fra Google hjælpe de danske små og mellemstore virksomheder med at få - og udbygge.
Træningsplatformen indeholder gratis læring og inspiration til en bred palette af digitale redskaber, der kan få de danske SMV’ers forretning til at vokse og give dem øget synlighed på nettet. Jesper Eiby Christoffersen, markedsdirektør for små og mellemstore virksomheder hos
Google Danmark, forklarer baggrunden for platformen: “I dag er det nødvendigt, at enhver virksomhed arbejder med online tilstedeværelse. Med nogle relativt simple redskaber vil det for langt de fleste virksomheder vise sig at være en overkommelig opgave. Og på lang sigt vil det vise sig at være en af de bedste investeringer, de nogensinde har lavet”, siger han.
Gratis undervisningsmateriale
Træningsplatformen er fyldt med gratis, dansk undervisningsmateriale i alt fra online salg og markedsføring, til sociale medier og display-annoncering. Som bruger kan man desuden tilrettelægge en individuel læringsplan, der tager højde for den enkelte virksomheds(ejers) behov og kalender.
Der er, ifølge Jesper Eiby Christoffersen, god inspiration og læring at hente, uanset om man blot er ved at komme i gang med eller vil opdatere den eksisterende digitale strategi: “Man kan starte eller fortsætte sin digitale rejse, i sit eget tempo, og blive undervist i de
emner, der er relevante for den enkelte virksomhed - om det så er at komme op i søgeresultaterne, få følgere på sociale medier eller noget helt tredje”, siger han, og fortsætter: “Det afgørende er ganske enkelt, at man kommer i gang og prøver sig frem. Hellere i dag end i
morgen”.
Bedre udnyttelse af digitaliseringens muligheder
Den nye træningsplatform er en del af et større digitaliseringsinitiativ - Succes Online - som skal hjælpe danske SMV’ere med at udnytte digitaliseringens muligheder. Udover Google står ASE, Dansk Industri, Erhvervsstyrelsen, FDIH, IT-Branchen IVÆKST og PwC bag initiativet.
Foruden den nye træningsplatform er en central del af initiativet det såkaldte Succes Online Summit. Her vil der i løbet af 2016 være heldagssessioner for SMV’er rundt om i landet med træning, workshops, oplæg og inspiration til alt digitalt, som kan hjælpe virksomhederne med
at udvikle deres forretning. Succes Online Summit er afholdt den 4. april i København, og afholdes den 9. maj i Kolding og den 2. juni i Aalborg.
Interesserede kan læse mere på https://dinvirksomhedonline.dk/.