NemID skifter navn og forbedres markant

Næste generation NemID er godt på vej og har nu fået et navn. NemID bliver til MitID, og den nye løsning skal være en brugervenlig og fremtidssikret nøgle til netbanken, Digital Post og meget mere.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

NemID har gjort det enklere at være borger i Danmark. 4,7 millioner danskere har NemID og bruger det hver dag. Men udviklingen stopper ikke. Derfor er de danske banker og den offentlige sektor gået sammen i et partnerskab om at udvikle borgernes digitale nøgle med navnet MitID.

"Navnet MitID er ikke bare et nyt navn, men varsler en klar forbedring af det nuværende NemID. De 4,7 mio. brugere er faktisk meget tilfredse. Alligevel kræver den teknologiske udvikling, at vi sætter os nye mål. Vi skal sikre brugerne en mere brugervenlig og mobil løsning og en løsning, som er mere fleksibel end i dag. Det arbejde er godt i gang og har nu også fået et navn," siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen.

"Vi er glade for at kunne bidrage til en vigtig del af samfundets it-struktur. Med et godt offentligt-privat samarbejde om det nye MitID sikrer vi fortsat en sikker adgang til netbanken, offentlige tjenester og de andre dele af det digitale liv, som kræver fortrolighed. MitID vil bygge på en teknologisk intuitiv platform, så brugerne også i fremtiden kan leve digitalt uden begrænsninger eller bekymringer," fortæller administrerende direktør i Finans Danmark, Ulrik Nødgaard.

Den kommende løsning er på vej i udbud.

Læs mere og følg med i udviklingen af MitID på www.mitid.dk.

Se en film om det nye navn og logo på Digitaliseringsstyrelsens Facebook-side.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S