Dansk app kombinerer det bedste fra Facebook, Dropbox og Skype

ZiiK har bygget en kommunikationsplatform baseret på de bedste egenskaber fra giganterne Facebook, Dropbox og Skype. Værktøjet hjælper erhvervsdrivende med at vidensdele, engagere og kommunikere med alle medarbejdere via én samlet intuitiv app, som allerede nu er i brug hos blandt andre Søstrene Grene.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mange danske virksomheder – uanset størrelse – kan nok nikke genkendende til et it-setup, der er strikket sammen af en broget buket af professionelle og private programmer. Mens mailen kører på Gmail, bruges Skype til chat, Dropbox til fildeling og WhatsApp/Facebook til øvrig intern kommunikation.

"Rigtig mange danske virksomheder organiserer sig på kryds og tværs med alle mulige professionelle og private it-løsninger, som ikke taler sammen. Typisk ser vi, at en virksomhed har suppleret sin tunge og gammeldags intranetløsning med diverse softwares. Det er rent ud sagt en rodebutik og meget ineffektivt. Det har vi taget konsekvensen af og bygget én samlet platform, som løser de interne kommunikations-behov en virksomhed har. Appen indeholder funktionalitet, som mange kender fra Dropbox, Facebook og Skype samtidig med, at den bidrager til data compliance, forklarer Per Rorhdanz, CEO og stifter af ZiiK.

Faldet i ’Facebook-fælden’Med 3 mio. danskere på Facebook er det nemt for mange virksomheder at ty til Facebook som forum for interne diskussioner og grupper. Men brugen af Facebook på arbejdspladsen giver mange medarbejdere problemer med at skelne mellem arbejdsliv og privatliv.

"Vi har talt med mange virksomheder, som erkender, at de er faldet i ’Facebook-fælden’. Det er den nemme og hurtige løsning for intern kommunikation, for den kender vi jo alle sammen. Men det er ikke en professionel løsning, og det giver store udfordringer med at skelne mellem privat og professionelt brug. Mange danskere bryder sig ikke nødvendigvis om at skulle være ’venner’ med chefen og kollegerne via de private platforme som Facebook, siger Per Rohrdanz.

Udviklerne af ZiiK har målrettet platformen til erhverv i bred forstand. Det er visionen at skabe en moderne og fælles kommunikationsplatform, der når ud til alle i en organisation. Anvendelsen af de populære sociale teknologier og mobiltelefonen er centrale elementer i løsningen.

En af de kæder, der er allerede benytter løsningen, er Søstrene Grene.  Franchisetager Rasmus Borre hos Søstrene Grene ser store perspektiver i løsningen:

"Vi er rigtig glade for ZiiK, fordi mange kendte og vitale funktioner er samlet ét sted. Og så er det dejligt, at vi kan lukke ned for Facebook, når vi er på arbejde, og ikke skal forstyrres af arbejde på Facebook, når vi holder fri. At der er tale om en native app, som er intuitiv at bruge har været afgørende i vores valg, siger Rasmus Borre fra Søstrene Grene.

Fakta om ZiiK – The Work App:

• Et plug and play, internt kommunikationsværktøj, der skal få det bedste frem i enhver organisation, uanset industri og størrelse, fordi informationer, viden og ideer er let tilgængelige for alle medarbejdere – fra direktør til deltidsmedarbejder

• Platformen giver virksomheden ét centralt referencepunkt til alle arbejdsrelaterede funktioner, informationer, kampagner og kommunikationer

• Platformen kan skræddersyes til den enkelte virksomheds behov og kræver ingen uddannelse

• Løsningen fungerer som Software as a Service, og omkostningerne er derfor kendt på forhånd

• Rettighedsstyring sikrer relevans på alle niveauer i en hvilken som helst virksomhed

• Se mere på ZiiK - The Work App

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S