​IT-problemer? Kvinder spørger ægtefællen. Mænd spørger vennerne

En ny undersøgelse fra Telia viser, at der er meget stor forskel på, hvem vi vender os mod, når teknologien driller.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den gruppe, der generelt er størst tillid til, når det handler om hjælp til IT-problemer, er vores partnere/ægtefæller. Der er dog meget stor forskel på kønnene i dette spørgsmål: Kvinderne vælger helt overvejende at spørge deres partner til råds (det gør hele 38 %), mens mændene åbenbart har noget mindre tiltro til ægtefællens IT-kompetencer, idet partneren her er placeret helt nede på en femteplads (12 %)! Har man en bekendt der læser Alt om DATA, vil denne selvfølgelig indtage en naturlig førsteplads, men denne faktor er der ikke taget højde for i Telias undersøgelse.

Mænd spørger vennerne

Hos mændene er en ven den populæreste mulighed, når der skal bruges hjælp til problemer med fx internet, computer eller mobil. Nummer to på mændenes liste er svarmuligheden ”Ved ikke”. Hvorvidt dette skal tolkes sådan, at mange danske mænd simpelthen ikke kan finde nogen, der er klogere på IT i deres omgangskreds end dem selv, kan der naturligvis ikke konkluderes entydigt på – men det er et interessant resultat. Som tredje mulighed ville mændene spørge en kollega. 

Stor forskel på generationer

Blandt den ældre generation (50-64 år) spørger man oftest sit barn – eller barnebarn – til råds, når teknologien driller, mens kun 13 % af de unge voksne (18-34 år) ville vælge at spørge mor eller far.

”Det er vigtigt, at vi hver især formår at udnytte de mange muligheder, som digitaliseringen tilbyder, både privat og professionelt – og at vi har nogen at spørge til råds. Derfor er det også positivt, at vi er gode til at hjælpe hinanden med at løse de IT-problemer, vi møder. Og handler det om dit mobilabonnement, internet eller tv-tjeneste, så tilbyder mange teleselskaber gode online-guides. Hos Telia er man også altid velkommen til at spørge personalet i den lokale Telia-butik, hvor vi kan løse mange problemer på stedet”, siger privatkundedirektør hos Telia, Gustav Berghog.

Det er analyseinistituttet YouGov, der har gennemført undersøgelsen på vegne af Telia.

FAKTA:

Hvem spørger du typisk/først til råds, når du har et problem med dit private IT (computer, internet, mobiltelefon)?

Min partner/ægtefælle 25%
En ven 19%
Mit/mine barn/børn 12%
Andet familiemedlem 10%
En kollega 9%
Min far 4%
Min mor 1%
Andre 10%
Ved ikke 10%

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    PensionDanmark

    Scrum Master

    Københavnsområdet

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Senior projektkonsulent til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse