Multicloud får it-afdelinger til at spilde tid på manuelle opgaver

Der bruges alt for meget tid på håndbårne opgaver i virksomhedernes it-afdelinger - især som følge af de nu så populære multicloud-strategier, viser ny rapport.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den digitale transformation er i fuld gang hos virksomheder i hele verden, og mange steder er den drevet håbet om større fleksibilitet og skalerbarhed, hvilket gerne skulle lede til den eftersøgte konkurrencemæssige fordel.

Det har blandt andet ført til, at virksomheder i stigende grad vender sig mod multicloud-strategier, en yderst kompleks øvelse. Det kan nemlig betyde, at it-afdelingen bliver begravet i data i forsøget på at overvåge og håndtere de nye miljøer.

Ifølge en rapport fra Dynatrace, der har talt med 1300 CIO’er og it-chefer, så er konsekvensen, at virksomheder bruger alt for meget tid på manuelle og rutinemæssige opgaver.

Rapporten oplyser også, at virksomheder bruger op mod syv forskellige løsninger til at overvåge deres infrastruktur, og at 57 procent af dem mener, det er svært at optimere ydelse og ressourceforbrug på deres installationer.

Automation er vejen frem

Løsningen bliver i praksis at kaste flere manuelle ressourcer efter den digitale transformation eller multicloud-installationen. Men det er forkert, mener Dynatrace. I stedet bør virksomhederne vælge kunstig intelligens og automation. Dermed undgår man den voksende mængde manuelle opgaver.

Multicloud-strategier er blevet kritiske for at holde trit med den hastige digitale transformation, og så hjælper det ikke meget, når it-afdelingen kæmper med at holde manuelt styr på den enorme kompleksitet, der følger med, forklarer Dynatrace i en pressemeddelelse.

Med kunstig intelligens og automation kan it-afdelingerne uden videre trække informationer og data ud af de kontrolborde, som hører til virksomhedens installationer.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S