Test: Sony SRS-NB10: Tag lyden på nakken

Uanset hvor perfekt pasformen er, bliver både over-ear- og in-ear-hovedtelefoner generende at have på en hel dag i træk. Sony har en løsning ...

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sony NB10 fjerner belastningen på dine ører, men bevarer den mobile lytteoplevelse. Der er tale om en nakkebøjle med indbyggede højttalere.

Den forbindes til din smart­phone med Bluetooth ligesom trådløse hovedtelefoner, men lyden leveres til dine ører via små opadrettede højttalere.

Fin til samtaler

Det er en lettelse at slippe for hovedtelefoner, der hviler på ørerne. Designet gør, at man ikke tænker over at have NB10 på.

Desværre kan lyden så omvendt heller ikke måle sig med et sæt blot nogenlunde anstændige hovedtelefoner. Der er ikke meget fylde eller bas. Til musik vil man hurtigt sukke efter en opgradering. Til telefon- og video-samtaler samt stemmebaseret indhold som podcasts fungerer NB10 dog ganske udmærket.

Det er først og fremmest til dette formål, at NB10 har sin berettigelse. Har du mange fjernsamtaler på hjemmekontoret i løbet af en dag, kan NB10 være en løsning, der giver mening.

Men den går slet ikke på storrumskontoret eller i privaten, når familien er hjemme. Andre tilstedeværende hører nemlig lyden næsten ligeså tydeligt, som du selv gør.

Nem betjening og lang levetid

Det er således et produkt, der rammer et ret begrænset udvalg af brugssituationer. Men står du netop i en af de situationer, fungerer det ganske upåklageligt.

Betjeningen er gjort relativt nem med taktile gummiknapper på indersiden, og batterilevetiden er ganske glimrende med op til 20 timers brugstid på en opladning.

Prisen er i overkanten, ydelsen taget i betragtning, men alternativerne er få, så hvis du savner et produkt af denne type, er der ikke mange andre muligheder.

Samlet vurdering: 4/6 stjerner

 

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S