Spotify vil styrke kvindelige kunstnere med Equal-hub

I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag øger Spotify sin indsats for at bidrage til mere ligestilling i musikbranchen, blandt andet gennem en dedikeret EQUALhub, som fremhæver musik, der er skabt af og med kvinder.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

“Spotify har i flere år arbejdet på at opbygge og styrke kvindelige kunstnere, blandt andet gennem netværksmøder, produceruddannelser og seminarer. Nu vender vi blikket mod fansene for at opmuntre dem til i højere grad at udforske og lytte til mere musik, der er skabt af kvinder. Fansene har magten og muligheden for at lytte mere ligeværdigt til musik fra både mandlige og kvindelige kunstnere,” siger Jenny Hermanson, Nordic Manager hos Spotify.

Ligeværdig streaming

“Der er markant flere kvindelige kunstnere og musikskabere, end statistikkerne antyder, men de har behov for synlighed og den rette støtte for at få flere lyttere. Med EQUAL vil vi støtte dem og inspirere til mere ligeværdig streaming af musik. Hele musikbranchen har behov for at steppe op og bidrage til denne forandring,” fortsætter Jenny Hermanson.

Streaming af kvindelige kunstnere på Spotify:

● 21,8 procent af kunstnerne, der blev streamet i Danmark på Spotify i 2021, var kvinder. Globalt var det tilsvarende tal 22,6 procent.
● Af de 50 mest streamede sange i Danmark i 2021 havde 8,7 procent kvindelige sangskrivere. Tilsvarende lå tallet på 7,3 procent i 2020.
● Af de 50 mest streamede sange i Danmark i 2021 havde 1,4 procent kvindelige producenter. Tilsvarende lå tallet på 0,0 procent i 2020.
● Spotifys redaktionelle playlister i Danmark giver i gennemsnit seks procent mere ligeværdig streaming, sammenlignet med når brugerne selv bestemmer, hvad de lytter til.

Top 5 mest streamede kvindelige kunstnere i Danmark i 2021:


Du finder Spotifys nye EQUAL-hub her.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S