Zoom er i forandring – nu kan du også reservere kontorplads

Der kommer hele tiden nye funktioner ind i Zoom, som omdanner applikationen fra blot at være en videomødeplatform til at kunne organisere medarbejderes hybride arbejdsliv.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Medarbejdere foretrækker i stigende grad en hybrid arbejdsplads. Et nyt værktøj fra Zoom, Workspace Reservation, giver mulighed for at reservere en plads på kontoret – det er jo ikke sikkert, at man længere har en fast plads.

Det synes at være endnu en funktion, der er ved at omdanne Zoom fra en ren videomødeplatform til et værktøj, der kan organisere de hybride arbejdsliv.

Book dig ind på en kontorplads

Med den nye funktion kan Zoom-brugere booke kontorpladser på forhånd og få overblik over kollegernes kommende arbejdsplaner. Med de fornødne tilladelser kan de også reservere en parkeringsplads på forhånd – de steder, hvor det er nødvendigt naturligvis.

Zoom har fået foretaget en undersøgelse der viser at 55 procent foretrækker en hybrid arbejdsplads, og at 53 procent stadig har behov for at møde ind på kontoret for at netværke og danne relationer til nye kunder. Yderligere så betyder fysisk fremmøde for 58 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de kan deltage i fælles samarbejdsaktiviteter og sociale arrangementer.

Dermed ligger der et stort behov for både at kunne arbejde hjemme og på kontoret, og det er dette behov, Zoom ønsker at adressere med Workspace Reservation.

Her er funktionerne

Zoom fremhæver følgende funktioner i Workspace Reservation:
• Mulighed for at reservere kontorpladser.
• On-demand booking, hvor kontorpladsen kan bookes i en mobilapp.
• Pladsreservation og -administration med printbare QR-koder til arbejdsområder.
• Analyser af arbejdspladsen, der kan indsamle data af kontorbooking og strukturering, så man kan opbygge det mest effektive hybride arbejdsområde.

Zoom breder sig

Zoom har på det seneste udviklet en række nye funktioner, hvor formålet tydeligvis er at gøre applikationen til et bredere værktøj, der ikke kun giver mulighed for at deltage i onlinemøder, men i det hele taget at organisere det hybride arbejdsliv individuelt og i en organisation.

Tidligere – i sidste måned – blev Zoom One lanceret. Denne funktion samler en lang række kommunikations- og samarbejdsværktøjer på platformen. Læs om Zoom One her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S