56.000 har reserveret elbil skabt af dansker – selvom bilen endnu ikke er i produktion

Interessen for danske Henrik Fiskers første elbil, Ocean, er kæmpestor. Allerede inden den er begyndt at løbe af produktionsbåndet har mere end et halvt hundrede tusinde mennesker reserveret et eksemplar af SUV'en.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kan man sælge en elbil, før den overhovedet er sat i produktion? Danske Henrik Fisker kan. Der er endnu ikke løbet et eneste eksemplar af SUV'en Fisker Ocean One af transportbåndet. Alligevel har Fisker fået 56.000 reservationer på denne bil.

Ifølge det amerikanske medie CNBC stod denne oplysning at læse i det californiske bilfirmas børsrapport for anden kvartal.

Fisker vil fremstille bilen i samarbejde med en produktionspartner, Magna International, og produktionen startes op senere i år i Østrig. De to partnere har før produktionsstart færdiggjort 55 prototyper af Ocean. Lanceringen af bilen skal ske til november.

God rækkevidde på en opladning

Men hvad er det for en bil? Henrik Fiskers selskab ønsker at blive kendt for biler, som er bæredygtige, har smukt design, og som kan købes til en overkommelig pris. For netop denne kombination kan få folk til at købe en elbil, forklarer virksomheden i et pressekit.

Henrik Fisker. Danskeren Henrik fisker står bag den nye elbil. Virksomheden har hjemsted i Californien.

"Vi tror på, at hvis man vælger en smukt designet bil, benytter folk lejligheden til at skabe forandring i retning af ren mobilitet," står der i meddelelsen.

Det første køretøj i en fuld serie af forskellige elbils-modeller er Ocean One, og den får en god rækkevidde på op til 630 km (WLTP) på en opladning, viser Fiskers simuleringer.

Masser af raffinerede funktioner

Ocean One er blandt udstyret med en 17,1" drejelig midtertouchskærm. Der er finesser som trafikpropassistance, adaptiv fartpilot, vognbanecentrering, vognbaneskift, automatisk nødbremsning, parkeringsassistance, fartpilot og andre avancerede autonome funktioner.

Musikunderholdningen klares af et 500 watt stort anlæg med 16 højttalere og en 20,5 liters subwoofer, og du kan bruge en app til at låse bilen op.

Touchskærm. En stor touchskærm giver adgang til funktioner og underholdning.

Motoren yder 410 kW svarende til 550 hk, og du kan bag rattet i en Fisker Ocean One accelerere fra 0 til 100 km/t på blot 3,9 sekunder.

Prisen for bilen bliver ifølge selskabet 595.000 kroner.

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil