Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Bunden gik fuldstændig ud af markedet for bærbare computere i andet kvartal. Ifølge en opgørelse fra analysevirksomheden Canalys faldt det vesteuropæiske salg med ikke mindre end 26 procent (til 9,5 millioner enheder) sammenlignet med samme periode året før.
Computerproducenterne holder dog skindet på næsen, for i samme periode steg salget af stationære computere med 22 procent (til 2,7 millioner enheder) takket være salg til virksomheder.
Men fordi der sælges langt flere notebooks end desktops måtte producenterne notere en samlet tilbagegang for computersalget på 18 procent.
Også det forbrugerorienterede tablet-marked var hårdt ramt. Her faldt styksalget med 24 procent (til 5,9 millioner enheder).
Corona stoppede kineserne
Betydelige forstyrrelser i forsyningskæderne var ifølge Canalys hovedårsagen til andet kvartals drastiske fald, da nøgleregioner og byer i Kina, som står bag hovedparten af verdens pc-produktion, var låst i store dele af kvartalet.
Nedlukningerne hæmmede fabrikker og havne langs Beijing-Shanghai-korridoren. Selvom produktionen begyndte at stige igen i slutningen af maj, var dette tilbageslag ikke nok til at kompensere for den dårlige start på kvartalet.
Mens alt dette skete, blev markedet ramt af en stigende makroøkonomisk modvind, da forbrugerne måtte til at holde på deres penge som følge af stigende inflation.
Lenovo topper
Lenovo fastholder førstepladsen på det samlede vesteuropæiske computermarked med en markedsandel på 30,9 procent trods et fald i salget på 8,2 procent.
HP og Dell har tabt 17,1 og 18,0 procent af salget i forhold til sidste år, men de fastholder anden- og tredjepladsen med henholdsvis 24,7 og 13,8 procent af markedet. Acer tager fjerdepladsen med 8,2 procents markedsandel fulgt af Apple med 6,4 procent.