Denne elbil er skabt til vanvidskørsel

Renault R5 Turbo E3 er født til at drifte og så er den helt elektrisk.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I år er det 50 år siden at Renault 5 blev lanceret. Og jubilæet er ikke gået stille af. For ikke så lang tid siden lancerede man i Paris en Renault 5 Diamant - en designers våde drøm. Lyserød, med diamantformede lygter og et rat lavet i marmor.

Denne R5 Turbo E3, som præsenteres i dag, ligger så langt væk fra den model som man overhovedet kan forestille sig. Og hvorfor nu det kringlede navn – E3. Jo, såmænd fordi den ligger fint i forlængelse af Turbo 2 modellen – og E – fordi den er helt elektrisk. Og måske nok langt mere i tråd med det som Renault for mange motorsportsfans står for.

"Renault 5 TURBO 3E kombinerer ultra-tech design med talrige referencer til racing og faktisk også videospil. Kombinationen sender denne showcar ind i en verden af modernitet og højteknologi. Den er på en eller anden måde et sted mellem det virkelige og det virtuelle. Denne 100 % elektriske drifter, demonstrerer, at elektriske biler altså kan være enormt sjove og pænt vilde" siger Renault’s Vice-President Design, Gilles Vidal.

Skabt til racerbanen

Bilen er i alt fire meter lang – inklusiv den gigantiske hækspoiler, to meter bred og blot 1,32 meter høj. Den vejer uden batterier 980 kilo og 1500 med batterier. Den har 380 hk (280kW) et drejningsmoment på 700 Nm, en tophastighed på 200 km og 0-100 på blot 3.5 sek.

Hvor Renault 5 Diamant var “all about appearance” er R5 TURBO 3E “all about performance”. Den er simpelthen skabt til racerbaner. Og den er selvfølgelig baghjulstrukket. Der er to elektriske motorer, der tager sig af hvert sit hjul, og batteriet på 42 kWh ligger fladt under gulvet.

Mens bilen umiskendelig ligner forgængeren – Turbo 2- så er den lavet i kulfiber og bilen nyfortolker også de klassiske gigantiske luftindtag ved bagskærmene. De store luftindtag på den forreste kofanger tjener to formål. Et – de køler batteriet og to - de sikrer downforce.

Lav en donut

Også indenfor mikses fortid og nutid, den virkelige verden og den virtuelle. De skålformede sæder er naturligvis udført i kulfiber, mens rattet og sikkerhedsselen er udført i samarbejde med de internationalt anerkendte Sabelt.

Et moderne twist på en af Renault 5 Turbo umiskendelige features – de 10 analoge ure – er nu erstattet af digitale skærme og ser ud som om de lige er trådt ud af et retro game univers.

For at starte bilen skal man for eksempel trykke på knappen “Free play”. På samme måde er de forskellige køreprogrammer blevet omdømt. Drifting hedder nu Turbo, og for 360 graders spins skal man aktivere ”Donut” programmet. Bilen kan ses på Renault standen på det kommende Paris Motorshow, der går fra den 17.-23 oktober.

Om Renault 5:

Renault 5 er produceret i mere end 5.5 mio eksemplarer og var i 1970’erne og 1980’erne den mest populære bil i Frankrig. Den blev produceret fra 1972 til 1984 og blev synonym med det såkaldte mini segment, hvor også ikoniske Fiat 127, der blev lanceret i 1971, også befandt sig.

R5 TURBO 3E TECH SPECS

Længde: 4.006 - inklusiv hækspoiler

Bredde: 2.02 m

Højde: 1.32 m

Akselsfstand: 2.54 m

Vægt: 980 kg (+ 520 kg batteries)

Fordæk: 225 x 35 R19

Bagdæk: 325 x 25 R20

Power: 280 kW (eq. 380 hp)

Torque: 700 Nm

Batteri: 42 kWh lithium-ion

Top fart: 200 km/t

0 -100 km/h: 3.5 sek (3.9 sek i Drift mode)

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job