Ny pris finder sin første vinder – det handler om grunddata

Data om personer, virksomheder, fast ejendom, adresser og geografi er afgørende i et moderne samfund – så vigtige, at der nu er stiftet en pris, som gives til den virksomhed, der er bedst til de såkaldte grunddata.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Nu skal grunddata fejres. Det sker med en helt ny pris, som går til det selskab, der er bedst til data om eksempelvis personer, virksomheder, fast ejendom, adresser og geografi.

Den første vinder af den nystiftede Grunddatapris er netop kåret ved et stort event på Naturhistorisk Museum, og prisen går her i 2022 til E-nettet for Ejendomsdata 2.0, hvor ejendomsmæglere som noget nyt kan få adgang til vigtig viden om klimaets påvirkning af en ejendom og dermed dens pris – både i form af den aktuelle klimamæssige situation og indikationer for, hvordan klimaforholdene vil udvikle sig over tid, forklarer initiativtagerne bag prisen, brancheforeningen IT-Branchen samt Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.

Dommerpanelet bestod af Kristian Møller, direktør i Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen samt Pernille Kræmmergaard, direktør i DI2X.

Juryen modtog 12 indstillinger til Grunddataprisen, og havde nomineret følgende tre virksomheder:
• E-nettet for Ejendomsdata 2.0 der giver et samlet datagrundlag til eksempelvis ejendomsmæglere og pengeinstitutter.
• Geomatic for segmenteringsværktøjet Conzoom, der gør det muligt at målrette kommunikation til husstande og deres beboere
• Resights for et værktøj til udstilling af ejendomsdata for blandt investorer og ejendomsudviklere.

En klar vinder

Alle tre selskaber har ifølge dommerne formået at skabe løsninger på baggrund af offentlige grunddata, som er innovative og værdiskabende, og som rummer et stort potentiale for yderligere vækst.

Alligevel var juryen ikke i tvivl, da vinderen skulle kåres.

”E-nettet formår at udvikle en målrettet løsning med forædling af offentlige data på klima, så resultatet er direkte anvendeligt i sektoren og med potentiale for udbredelse til andre sektorer. Løsningen medfører omfattende besparelser og værdiskabelse i finanssektoren, og modellen for offentligt/privat samarbejde har stort potentiale for at kunne inspirere andre sektorer. Projektet er ekstraordinært og skiller sig ud fra de øvrige nominerede i den forstand, at det både skaber forretningsmæssig værdi for en hel sektor og hjælper det øvrige samfund med at håndtere udfordringer på klimaområdet,” udtaler Natasha Friis Saxberg.

Grunddataprisen uddeles til en virksomhed der først og fremmest har vist at der er et stort potentiale i at anvende grunddata til at skabe vækst og innovation og er stiftet som et samarbejde mellem IT-Branchen og Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.

Alle data er tilgængelige for myndigheder, virksomheder og borgere via Datafordeleren. Hos Datafordeleren kan man få adgang til sammenhængende grunddata fra over 500 forskellige tjenester, som offentlige registre fremlægger, forklarer arrangørerne.

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car