Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: EU vil have indført mærkat for indhold genereret af AI / Tidligere it-profiler bag ny højskole / Telenor udvider grønne bestræbelser om brugte telefoner / Netcompany-aktien kan få ny vind i sejlene

EU vil have indført mærkat for indhold genereret af AI. Tidligere it-profiler bag ny højskole. Telenor udvider grønne bestræbelser om brugte telefoner. Netcompany-aktien kan få ny vind i sejlene. Marc Benioff skifter ud i Salesforces topledelse

Velkommen til onsdagens morgens-briefing fra Computerworld, som i dag er sammensat af Dan Jensen.

EU vil have indført mærkat for indhold genereret af AI

EU vil straks have indført et mærkat, som skal anvendes til at vise, hvis indhold på websites eller lignende er genereret af en kunstig intelligens.

Meldingen kommer fra EU-kommissær Věra Jourová, som ifølge Agence Europe mener, at et mærkat vil være med til at forhindre, at der bliver spredt misinformation i form af eksempelvis billeder, videoer og lydoptagelser.

“Systemer som ChatGPT er i stand til at skabe billeder, videoer og lyde, som er er meget autentiske og overbevisende,” siger hun.

EU er på vej med verdens første AI-lov, som dog først vil kunne træde i kraft om flere år. EU har derfor opfordret de store tech-giganter til at formulere en såkaldt ‘code of conduct’ på området.

Tidligere it-profiler bag ny højskole

De to tidligere fremtrædende it-politikere Morten Bangsgaard og Rikke Hvilshøj er med i bestylrelsen bag en helt ny sommerhøjskole, som de kalder for Rahbeks Højskole, der formelt blev stiftet Grundlovsdag.

Den liberalt orienterede højskole får fokus på ‘civilitet, dannelse og borgersind,’ oplyser de.

Rikke Hvilshøj er tidligere direktør for Dansk IT, mens Morten Bangsgaard frem til sommeren 2014 var direktør i brancheforeningen IT-Branchen. Han er i dag ved at uddanne sig til præst.

I bestyrelsen for den nye højskole sidder også direktør for Berlingske-koncernen, Anders Krab-Johansen, Cepos-underviseren Andreas Paulsen, CFO i TV 2, Carsten Topholt samt den liberale debattør Mia Amalie Holstein.

Telenor udvider grønne bestræbelser om brugte telefoner

Med en ny aftale mellem Telenor og refurbish-selskabet GreenMind vil Telenor slå et slag for genbrug og cirkulær økonomi.

Aftalen betyder nemlig, at det bliver muligt at få rabat, når man køber en brugt og refurbished telefon hos GreemMind, hvis man samtidig tegner abonnement hos Telenor.

Det er samme model, som Telenor og andre udbydere i mange år har anvendt ved købe af nye telefoner.

GreenMind har 13 butikker fordelt over det meste af Danmark. Telenor-direktør Lars Thomsen meddeler, at den nye aftale med GreenMind er med til at sætte “ekstra turbo på den cirkulære økonomi, som er helt afgørende, hvis vi skal løse klimaudfordringerne.”

Netcompany-aktien kan få ny vind i sejlene

Netcompany-aktien kan få ny vind i sejlene med selskabets kommende udlands-eventyr, skriver Børsen, som har talt med et par aktie-analytikere.

Netcompany-aktien dykkede med hele 58 procent i 2022, men de ‘svære tider kan ende nu,’ skriver avisen, hvor selskabet for alvor er begyndt at kigge ud over landets grænser.

“Det interessante i forhold til udlandet er, at Netcompany kunne fremvise en positiv vækst på mere end 20 pct. på samtlige af de udenlandske markeder. Det vidner om, at væksteventyret så småt er ved at udspille sig, og det er altså det, man har ventet på,” siger Michelle Nørgaard, seniorstrateg i Jyske Bank, til avisen.

Du kan læse mere om aktienedturen her: Kæmpe-underskud: André Rogaczewski og Claus Bo Jørgensens fælles selskab taber milliarder af kroner.

Marc Benioff skifter ud i Salesforces topledelse

Salesforce-stifter og topchef Marc Benioff har i al stilhed skiftet ud i selskabet topledelse, skriver Reuters, som citerer unavngivne kilder.

Omrokeringen betyder, at Miguel Milano indsættes som ny ‘CRO’ - chief revenue officer’ - mens den tidligere marketingdirektør i AWS og Oracle, Ariel Kelman, indsættes som ny marketing-direktør.

Marc Benioff indsætter også ny HR-direktør i form af Kendall Collins, som kommer fra Cisco-selskabet AppDynamics.

Salesforces COO, Brian Milhamm, får desuden nye opgaver inden for marketing og forretnings-teknologi.