Artikel top billede

Amerikansk konkurrencemyndighed fejes af banen: Microsoft kan lukke aftalen med Activision Blizzard

Der er ingen fare for, at Microsoft vil udnytte sit opkøb af Activision Blizzard til at udelukke konkurrenter fra populære spil. Det mener en amerikansk appeldomstol, der nu bringer Microsoft et skridt nærmere milliardhandlen.

Microsoft har i flere uger nu forsøgt at købe spilgiganten Activision Blizzard.

Men det modsatte den amerikanske konkurrencemyndighed FTC sig sidste uge, og dermed måtte Microsoft endnu en tur i retten for at få grønt lys.

Det har tech-kæmpen nu for anden gang fået rettens ord for.

Fredag afviste en appeldomstol nemlig FTCs indsigelser, og Microsoft kan - måske - snart få lov at gennemføre sit køb af Activision Blizzard fr 69 milliarder dollar - svarende til lige under 458 milliarder danske kroner.

Microsoft, siger ifølge Reuters, at man er glad for rettens hurtige behandling af sagen.

"Dette bringer os endnu et skridt tættere på målstregen i dette maraton af globale reguleringsgennemgange," lyder det fra Microsofts præsident Brad Smith.

Men det er et spørgsmål om tid for Microsoft.

Fusionsaftalen mellem Microsoft og Activision udløber nemlig 18. juli. Efter denne dato kan begge virksomheder frit gå fra aftalen, medmindre de forhandler om en forlængelse.

Så hvis Microsoft skal være sikker på, at kunne gennemføre handlen, så er der altså nu enormt kort tid at løbe på.

Aftalen, som er den største i videospilindustriens historie, mangler stadig at blive godkendt i Storbritannien.

Vil Microsoft lukke konkurrenter ude?

Årsagen til FTCs modstand mod handlen er, at myndigheden mener, at aftalen vil skade forbrugerne - både dem, der spiller videospil på konsoller eller har abonnementer på spillene.

Blandt andet bekymrer det FTC, om Microsoft med dette opkøb vil gøre flere populære spil utilgængelige på andet end Xboks-konsoller, som Microsoft selv er producent af.

Microsoft reagerede på det postulat ved at tilbyde 10-årige licenser til rivalerne.

Desuden har Microsoft søndag underskrevet en aftale om at beholde Call of Duty på PlayStation efter opkøbet af Activision Blizzard, sagde Microsoft Gaming CEO Phil Spencer i et tweet søndag 16. juli.

Brad Smith, sagde i et andet tweet om aftalen:

"Selv efter vi krydser målstregen for denne aftales godkendelse, vil vi fortsat fokusere på at sikre, at Call of Duty forbliver tilgængelig på flere platforme og for flere forbrugere end nogensinde før. "

Nogen af de mest populære spil, som Activision Blizzard er kendt for er, foruden Call of Duty, World of Warcraft og mobilappen Candy Crush.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere