NIS2-direktivet kan øge spændingerne mellem it-afdelingen og ledelsen - og true virksomheden, hvis ikke du passer på

Klumme: Det afgørende nye ved NIS2 er et øget fokus på risikostyring og en understregning af ledelsens ansvar. Det kan øge spændingerne mellem it-afdelingen og ledelsen, og i sidste ende kan den øgede friktion true virksomhedens sikkerhed og økonomiske fremtid.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Siden slutningen af halvfemserne har konflikter mellem it-afdelingen og virksomhedsledelsen været dagligdag.

Den nationale implementering af NIS2 (Network and Information Systems Directive), der trådte i kraft i 2023. markerer imidlertid et radikalt paradigmeskift, fordi direktivet tvinger IT-afdelingen og ledelsen ud i et fast samarbejde.

Men hvordan undgår man, at det nye tvangssamarbejde forværrer konflikterne, og kan man måske endda vende kravet til en fordel?

NIS2-direktivet lægger vægt på aktiv håndtering af cybertrusler. Det bliver understreget af risikoen for betydelige bøder.

Forventningen og det politiske ønske er, at ledelsen skal spille en større rolle på cybersikkerhedsområdet.

Cyberangreb medfører ofte driftsmæssige forstyrrelser, hvilket automatisk gør cybersikkerhed til en økonomisk topprioritet i alle typer af virksomheder.

Det afgørende nye ved NIS2 er et øget fokus på risikostyring og en understregning af ledelsens ansvar. Det kan øge spændingerne mellem it-afdelingen og ledelsen, og i sidste ende kan den øgede friktion true virksomhedens sikkerhed og økonomiske fremtid.

Det ugentlige IT-møde bliver pensum for ledelsen

Når ledelsen bliver mere involveret i cybersikkerhedsdebatten, bliver forskellene i perspektiver mellem ledelsen og it-afdelingen også i højere grad sat på spidsen.

Ledelsen har traditionelt set et optimeringsperspektiv på virksomhedens drift.

Her viste en survey gennemført af Sapio Research blandt 210 danske ledere i 2021 eksempelvis, at 93 pct. af lederne ville gå på kompromis med it-sikkerheden, hvis den er i vejen for andre forretningsmæssige mål som produktivitet, innovation eller kundeoplevelsen.

It-sikkerhedsfolk er derimod fuldt engagerede i trusselsforebyggelse og allokerer de fleste ressourcer derefter.

It-sikkerhedsfolkene vil derfor typisk være skeptiske over for ledelsesbeslutninger, som prioriterer effektive processer højere end cybersikkerhed.

Der er derfor en risiko for, at der kan opstå mistillid mellem ledelsen og it-afdelingen. En mistillid, som er dræbende for det samarbejde, som en succesfuld håndtering af NIS2 forudsætter.

Dog har vi også set positive tendenser, når det gælder forholdet mellem ledelsen og it-afdelingen.

I den tidligere nævnte survey sagde cirka hver anden (58 procent) af de danske ledere, at de afsætter tid til at tale cybersikkerhed med it-teamet mindst én gang om ugen.

Med NIS2 skal det ugentlige møde sættes eksplicit på dagsordenen i alle virksomheder, fordi cybersikkerhed og risikostyring nu direkte er blevet fast pensum for ledelsen.

NIS2 betyder, at it-afdelingen nu i endnu højere grad skal være i stand til at forklare ledelsen, hvor virksomheden står over for en risiko, hvor stor risikoen er, og hvordan den bedst håndteres.

Det er ikke nogen nem opgave, hverken kommunikationsmæssigt eller teknisk.

Det første fælles projekt

Det første fælles projekt mellem it-afdelingen og ledelsen bør være en fælles forståelse af behovet for en intelligent backupstrategi.

Backuppen kan vise sig at blive den sidste udvej, hvis alt andet går galt, og det lykkes hackere at få kontrol over virksomhedens it-infrastruktur.

NIS2 kræver, at virksomheden etablerer systemer, der kan detektere angreb, og en beredskabsplan for, hvordan virksomheden skal beskytte sig.

Her vil den bedste tekniske løsning bestå af en kombination af Attack Surface Risk Management (ASRM) og Extended Detection and Response (XDR).

ASRM tildeler vha. AI automatisk virksomhedens netværk en risikoscore ved at tage udgangspunkt i angriberens perspektiv.

Virksomheden får en alarm, når en bestemt tærskel overskrides og giver detaljer om, hvilke systemer der er berørt. XDR sikrer gennemsigtighed i hele it-miljøet, indsamler trusselsoplysninger og korrelerer dem med AI-understøttede handlingsrettede alarmer.

Kombinationen af de to typer af teknologier vil hjælpe virksomheden med både at reducere risikoen for et angreb og omfanget af skade, hvis et angreb lykkes.

Fokus på tillid, samarbejde og kommunikation af nøglen til succes

Selv den mest avancerede sikkerhedsteknologi er dog ikke den store hjælp, hvis samarbejdet svigter, eller vedligeholdelsen af sikkerhedsarkitekturen forsømmes på grund af mangel på kvalificerede it-sikkerhedsfolk.

Det er et problem i størstedelen af danske virksomheder, fordi de fleste er små og mellemstore virksomheder med sparsomme ressourcer inden for it-sikkerhed.

Derfor vil de fleste danske virksomheder få nemmere ved at håndtere NIS2, hvis de allierer sig med en managed service provider (MSP) inden for cybersikkerhed.

En MSP vil både kunne hjælpe med at holde teknologien opdateret og samtidig sørge for effektiv kommunikation mellem den interne it-stab og ledelsen.

Samtidig vil en MSP også have stor erfaring med at gennemføre “Red Teaming”-processer, hvor virksomhedens beredskab bliver testet under realistiske forhold.

Det vil sikre en effektiv implementering af de tekniske krav i NIS2 og samtidig understøtte samarbejdet mellem it-afdelingen og ledelsen.

Ofte vil en dygtig MSP også kunne bygge bro mellem it-ledelsen og virksomhedens øverste ledelse og hjælpe med at genforhandle og booste det ofte skrøbelige samarbejde, som i NIS2-perspektiv nu skal være mere solidt end nogensinde.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv vores nye netværkstekniker – skab fremtidens IT-løsninger!

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S