Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Robottaxaen, der blev lanceret for et godt et halvt år siden, i Warner Brothers filmstudier, har vist sig at være mere end en science fiction-film.
For nu har Tesla virkelig lanceret sine robottaxaer i et forsøgt, som kunne være det første rigtige bud på en verdensomspændende forandring.
Teslas robottaxaer har kørt rundt på må og få, både med og uden en sikkerhedsperson bag rattet, de seneste par måneder.
Også i Europa, hvor både Amsterdam og Rom har stået for skud.
Og her i midten af juni sprang robottaxaerne så endelig ud og blev noget, der virkelig skete på vejen.
Robottaxaerne har allerede haft en masse kunder forbi.
Kunderne har dog pt det til fælles, at de
1) er inviteret
2) ikke er åbenlyst negative overfor Tesla.
Presse influencere og lignende, der tidligere har udtalt sig negativt om Tesla, har ikke fået adgang til den fremtidsprægede taxatur.
Om den liste af personer, der ikke bliver inviteret, nu skal udvides, må være usagt, men flere af testpassagerne har overraskende nok delt en masse videoer af deres kørsler, der ikke ser helt ud til at holde sig til de trafikale love.
Biler i modsatte vejbane, fejlbedømte sving og mere dukker løbende op, og viser, at teknologien har meget at ønske sig.
Desuden oplyser Tesla, at der endnu skal være et ægte menneske på passager-sædet på disse ture, som ville kunne bryde ind, hvis det skulle gå helt galt. Det er betryggende nok.
Men alt fornyelse og forandring er svær. Og jeg er overbevist om, at Tesla nok skal komme efter det.
En langt mere sikker trafik
Men hvad betyder det for sikkerhed på gaderne?
Som jeg har skrevet om tidligere, er der ingen tvivl om, at på papiret er en selvkørende bil, langt mere sikker end dets menneskelige pendant.
Vi er jo ene og alene skyld i trafikulykker med og uden fatal konsekvens.
Det er ikke bilen, der vælger at kigge ned i mobilen inden, den brager ind i en forankørende, eller lige justere på radioen for at finde det gode musiknummer, at cruise ned af motorvejen med.
Dog må vi stille os et andet og mere sigende spørgsmål: Hvor langt er vi egentlig fra at kunne stole på, at biler kører selv – sikkert, stabilt og ansvarligt?
Har vi en åben tolerance for, at robotten også kan lave fejl, eller vil en ulykke med dybt fatale konsekvenser være dødsstødet (no pun intented) for selvkørende biler.
Konkurrenterne har længe leveret en bil, der virker til, at den fokuserer mere på sikkerhed.
Eksempelvis det Google-ejede Waymo som siden 2009, har kørt rundt i bestemte zoner i staterne.
Noget sent til festen fik jeg prøvekørt en sådan her for en lille måned siden, og det var en imponerende gnidningsfri og simpel oplevelse. Lige fra bestilling til køretur foregik uden, at man rigtigt tænkte over det, og det var meget behageligt.
Men Waymo kører på store blister af Lidar-radar, 3D-kameraer og meget mere, der fylder godt op på bilen.
Desuden benytter Waymo og konkurrenten Cruise ekstremt detaljerede kort og kører udelukkende i klart definerede områder.
Tesla satser på noget andet: Et netværk af kameraer, kombineret med neurale netværk og maskinlæring.
Det giver mulighed for en langt billigere løsning, som i teorien kan rulles ud globalt uden behov for lokal infrastruktur.
Svigtet i vigtige scenarier
Dog kommer denne nemme, billige og skalerbare løsning med den største udfordring, nemlig sikkerhed.
Der findes flere eksempler på, at Teslas systemer har svigtet i virkelige scenarier.
En af de mest belastende videoer viser en dummy af et barn køre ud fra bag en parkeret bil. Og Teslas selvkørende Model Y fortsætter ufortrødent og pløjer den ned.
Systemet opdager ikke truslen. I en anden video fra YouTuber og tidligere NASA-ingeniør Mark Rober konstrueres en papkassemur, som er blevet malet til at ligne, at vejen fortæstter, selv om den i virkeligheden ender. Meget Road Runner-inspireret.
Andre biler med avancerede sensorer stopper og genkender objektet – Tesla brager direkte igennem. Vejmotivet forvirrer kameraernes algoritmer, og dermed opfattes muren slet ikke.
Største transformation siden hestevognen
Dog er der ingen tvivl: Selvkørende biler vil formentlig medføre den største transformation i vores transportinfrastruktur siden bilen erstattede hestevognen.
Vi taler om potentiale for langt færre ulykker, højere effektivitet, lavere emissionsniveauer og nye muligheder for mennesker, som i dag ikke har adgang til biltransport.
Men kun hvis teknologien rent faktisk er pålidelig.
Jeg tror stadig på, at Tesla på længere sigt kan lykkes.
Selskabets tilgang er radikal, og det kræver ofte radikal tænkning at ændre verden.
Men på kort sigt er jeg i tvivl.
Sikkerheden halter, teknologien er ikke testet nok under ekstreme forhold, og det virker som om, at de forsøger at tage en genvej til målet.
Den næste tid bliver utvivlsomt interessant at følge både Tesla og konkurrenterne.
Kan de levere konkret på noget, som vi er blevet lovet i længere tid?
Er det nu forandringen kommer til at rulle, og vi ser tilbage på den bilistkørende bil med frygt/nostalgi i stemmen, om dengang, mennesket simpelthen helt selv fik lov til dreje på rattet og køre bilen?
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.