Mere brugervenlighed i offentlig digitalisering, tak

Klumme: Gode intentioner om brugervenlighed i det offentlige er ikke nok. Tiden er inde til at tænke nyt.

Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Den nye Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2026-2029 ligger nu klar, og det er positivt.

Det er ligeledes positivt, at mere digital brugervenlighed i den offentlige sektor er et punkt på agendaen.

Men strategien møder kritik fra brancheorganisationen IT-Branchen. Kritikken baserer sig blandt andet på, at strategien mangler klare ambitioner og nye initiativer.

Og den kritik er ikke helt uberettiget.

Fortsat mangel på brugervenlige løsninger

Et tredje kritikpunkt herfra er det, at der er ingen grund til høje ambitioner og nye initiativer, når de gamle endnu ikke er realiseret.

Der har tidligere været tale om øget brugervenlighed i den offentlige digitalisering, men indtil videre er det strandet ved flotte farver og runde kanter.

Den ægte, gode brugeroplevelse har vi stadig til gode. Mange af de offentlige løsninger mangler gennemtænkte flows og kommunikation, alle kan forstå.

Helt konkret kan jeg nævne Skats hjemmeside, som halter gevaldigt bagefter, hvad angår brugervenlighed.

Heldigvis har Skat nogle søde og hjælpsomme medarbejdere ved telefonerne. Men det er vel ikke grundtanken med en selvbetjeningsplatform.

It-systemerne i vores sundhedssektor er ikke meget bedre. Her klager både borgere og medarbejdere over besværlige processer og systemer, der ikke taler sammen.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Dagens Medicin svarer knap to tredjedele, 64 procent, af de adspurgte læger fra sygehuse, at de i nogen grad, ofte eller ved hver eneste konsultation oplever, at det er et problem, at de mangler adgang til kliniske data fra patienterne.

De samme leverandører giver de samme løsninger

Som sagt har man allerede tidligere talt om mere brugervenlighed, så gode intentioner er der nok af.

Når vi alligevel ikke kommer videre og opnår en bedre brugeroplevelse i de offentlige systemer, skyldes det måske, at man ofte bruger de samme leverandører til at udvikle løsningerne.

Når man bruger samme leverandør, ja så får man samme resultat. Hos en stor leverandør, der ofte leverer digitale løsninger til det offentlige, vil forretningsmodellen typisk være baseret på standard-løsninger.

Fornyelse er lig med fordyrelse og usikkerhed. Måske virker den nye løsning bedre end den gamle – måske ikke.

Men det er helt sikkert, at den bliver dyrere, for der skal jo ny-udvikles. Så hvorfor overhovedet forsøge?

Never change a winning horse, som man siger.

"Attraktivt for en offentlig institution at være en stor kunde hos en lille virksomhed frem for at være en lille kunde hos en stor virksomhed"

En ny leverandør – måske en mellemstor en af slagsen – vil derimod for det første have større fokus på opgaven, da der jo er tale om en ny og spændende opgave.

Desuden vil den mindre leverandør være langt mere fleksibel og med stor sandsynlighed kunne bevæge sig hurtigere rent teknologimæssigt.

Da vi taler offentlig digitalisering, skal der naturligvis være et vist niveau af stabilitet og leveringssikkerhed hos leverandøren.

Men der findes heldigvis også et meget stort og bredt udvalg af dygtige, danske it-leverandører med styr på både økonomi og kompetencer i gap’et mellem it-giganterne og de helt små virksomheder med kun fire-fem medarbejdere.

Desuden kan det jo være attraktivt for en offentlig institution at være en stor kunde hos en lille virksomhed frem for at være en lille kunde hos en stor virksomhed.

Så kort sagt; hvis der skal nås nye mål, må man gå nye veje.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S