Nu er spændingen om, hvem der skal være Danmarks nye stor-borgmestre blevet udløst.
Hvad vi imidlertid endnu ikke har fået et svar på er, hvordan det skal lykkes landets kommunale it-systemer at blive klar til tiden. Og det er bekymrende.
For selvom deadline først er søndag den 31. december 2006, så løber de it-ansvarlige om kap med uret for at få informations-teknologien klar til kommune-sammenlægningen.
I sidste uge kunne vi i Computerworld læse, at ingen virksomheder – ifølge forfatteren Morten Strunge Nielsen – ville kaste sig ud i så omfattende ændringer som dem, kommunalreformen lægger op til.
Morten Strunge Nielsen afviser selv, at der bliver tale om et nyt ’millenium-bug’. Men vi må erkende, at stemningen nu minder om den nervøse stemning, der herskede, da it’en skulle trimmes til at håndtere skiftet mellem år 1999/2000. Nervøsiteten var berettiget dengang, uagtet at det gik smertefrit.
Jeg nærer stor respekt for de af vore kolleger, der arbejder i det kommunale it-system, for deres opdrag er stort tænkt: Nemlig at skabe et kommunalt digitalt univers.
Men problemet er, at de ikke når at blive it-klar til januar 2007.
Desuden – og det er nok den største udfordring – så er viljen til at gøre tingene på en ny måde alt for lille: For det er jo stadig kommunernes eget it-selskab, KMD, der sidder på en meget stor del af infrastrukturen, og samtidig vil stor-kommunerne selv ’eje’ – og varetage driften af – de systemer, de bruger i borger-betjeningen.
Kommunerne bør fokusere 100 % på systemudvikling og -integration frem for at bruge kostbar tid på at opdatere antivirusprogrammer, installere firewalls og andet elementært.
Jeg tror desværre, at vi allerede har passeret det tidspunkt, hvor man for alvor kan nå at indtænke fremtidens it-arkitektur i alle henseender i de nye stor-kommuner. Om mindre end 14 måneder er det virkelighed.
Jeg frygter desuden, at mange kommuner i den kommende tid vil komme til at betale en uforholdsmæssig høj pris for, at kun KMD har den fornødne indsigt i deres it-systemer. Kommunerne bør derfor også overveje, om ikke det var en idé at anvende et af de standardsystemer, der allerede er tilgængelige på markedet.
Målet med strukturreformen var at øge effektiviteten og kvaliteten af det kommunale arbejde på en økonomisk forsvarlig måde – og for at det kan lykkes, må kommunerne i højere grad koncentrere sig om de essentielle opgaver og lægge så meget som muligt over på andres skuldre.
På den måde kan vi stadig undgå, at det informationsteknologiske forberedelsesarbejde ender i et sandt ragnarok.