Særaftaler ville koste Oracle millioner

Særaftaler ved siden af kontrakter med en række kunder havde ifølge Oracle Danmarks tidligere økonomidirektør potentialet til at koste selskabet millioner af kroner. Store rabatter er dog ikke ualmindelige i branchen.

Tidligere økonomidirektør i Oracle Danmark, Kristian Bak, fik i løbet af efteråret 2003 kendskab til en række aftaler indgået uden om hovedaftalerne med kunder som eksempelvis TDC og Accenture.

Samlet set havde aftalerne potentialet til at koste Oracle adskillige millioner af kroner.

Det forklarede Kristian Bak onsdag i Østre Landsret i sagen mellem tidligere Oracle-direktør Peter Perregaard og Oracle Danmark.

Kristian Bak indledte en undersøgelse af forholdene i Oracle, da han i efteråret 2003 vendte tilbage efter en orlov.

Undersøgelsen førte i foråret 2004 til et besøg fra Oracles amerikanske hovedsæde og en intern revision. Resultatet blev en bortvisning af Peter Perregaard og salgsdirektør Jan Skelbæk.

Oracle med rabat

Kristian Baks undersøgelse viste angiveligt blandt andet, at TDC ved siden af hovedkontrakten havde en aftale om halvtreds procent i rabat på Oracle-indkøb i to år.

Oracle-direktør Peter Perregaard forklarede mandag i retten, at en rabat på 50 procent til en storkunde som TDC langt fra er usædvanligt for Oracle.

Software-analytiker hos IDC Nordic, Niels Molin, vil ikke gå så langt som til at betegne en rabat på 50 procent som almindelig.

Han er ikke i tvivl om, at store software-kunder også får store rabatter.

Samme melding kommer fra seniorpartner hos konsulenthuset PA Consulting, Gorm Lykke Østergaard.

- Ved større indkøb er det ikke usædvanligt med store rabatter, men 50 procent lyder meget højt, er hans vurdering.

Billige konsulenter

En af årsagerne til de store rabatter er ifølge Niels Molin, at de forholdsvis omkostningsfrit sikrer leverandørerne en større udbredelse af deres løsning.

- Omkostningerne til udvikling er den samme, om du sælger en licens eller en million licenser. Det ligger derfor i markedets natur, at der kan gives meget store rabatter uden, at det umiddelbart påfører sælgeren udgifter, siger Niels Molin.

Ifølge vidneforklaringer i sagen mellem Peter Perregaard og Oracle Danmark har selskabet med en anden aftale givet gratis konsulentydelser til it-selskabet Accenture.

Det er mere ualmindeligt, fordi konsulentydelser i langt højere grad end software-licenser direkte koster leverandøren penge, vurderer analytiker Niels Molin.

- Det giver dog mening i den retning, at man opbygger et tæt forhold til kunden med henblik på fremtidige salg, siger Niels Molin.

Oracle-sagen fortsætter mandag 19. december i Østre Landsret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere