Tidligere økonomidirektør i Oracle Danmark, Kristian Bak, fik i løbet af efteråret 2003 kendskab til en række aftaler indgået uden om hovedaftalerne med kunder som eksempelvis TDC og Accenture.
Samlet set havde aftalerne potentialet til at koste Oracle adskillige millioner af kroner.
Det forklarede Kristian Bak onsdag i Østre Landsret i sagen mellem tidligere Oracle-direktør Peter Perregaard og Oracle Danmark.
Kristian Bak indledte en undersøgelse af forholdene i Oracle, da han i efteråret 2003 vendte tilbage efter en orlov.
Undersøgelsen førte i foråret 2004 til et besøg fra Oracles amerikanske hovedsæde og en intern revision. Resultatet blev en bortvisning af Peter Perregaard og salgsdirektør Jan Skelbæk.
Oracle med rabat
Kristian Baks undersøgelse viste angiveligt blandt andet, at TDC ved siden af hovedkontrakten havde en aftale om halvtreds procent i rabat på Oracle-indkøb i to år.
Oracle-direktør Peter Perregaard forklarede mandag i retten, at en rabat på 50 procent til en storkunde som TDC langt fra er usædvanligt for Oracle.
Software-analytiker hos IDC Nordic, Niels Molin, vil ikke gå så langt som til at betegne en rabat på 50 procent som almindelig.
Han er ikke i tvivl om, at store software-kunder også får store rabatter.
Samme melding kommer fra seniorpartner hos konsulenthuset PA Consulting, Gorm Lykke Østergaard.
- Ved større indkøb er det ikke usædvanligt med store rabatter, men 50 procent lyder meget højt, er hans vurdering.
Billige konsulenter
En af årsagerne til de store rabatter er ifølge Niels Molin, at de forholdsvis omkostningsfrit sikrer leverandørerne en større udbredelse af deres løsning.
- Omkostningerne til udvikling er den samme, om du sælger en licens eller en million licenser. Det ligger derfor i markedets natur, at der kan gives meget store rabatter uden, at det umiddelbart påfører sælgeren udgifter, siger Niels Molin.
Ifølge vidneforklaringer i sagen mellem Peter Perregaard og Oracle Danmark har selskabet med en anden aftale givet gratis konsulentydelser til it-selskabet Accenture.
Det er mere ualmindeligt, fordi konsulentydelser i langt højere grad end software-licenser direkte koster leverandøren penge, vurderer analytiker Niels Molin.
- Det giver dog mening i den retning, at man opbygger et tæt forhold til kunden med henblik på fremtidige salg, siger Niels Molin.
Oracle-sagen fortsætter mandag 19. december i Østre Landsret.