Sagsbehandlingstider på op til to år i Forbrugerklagenævnet er blevet for meget af det gode for Dansk Handel & Service (DHS), der derfor selv vil rydde op i medlemmernes it-klagesager.
DHS igangsætter en oprydningsplan for de danske handels- og servicevirksomheder, som de organiserer.
Med planen vil medlemmerne inden udgangen af august have afsluttet de it-klagesager, de har liggende i Forbrugerklagenævnet.
- It-sagerne har fået lov til at hobe sig op i Forbrugerklagenævnet. Der er kommet en kæmpe pukkel, og det er vildt irriterende for både forbrugerne og de erhvervsdrivende, siger Lone Rasmussen, chefkonsulent i DHS.
Advokat skal afgøre sager
Dansk Handel og Service har spurgt alle medlemmerne, om de vil være med til at rydde op i klagerne. Det har de svaret ja til, og nu har virksomhederne indtil midten af maj til at forsøge at indgå forlig i de sager, de har liggende i Forbrugerklagenævnet.
De sager, hvor man ikke kan blive enige med forbrugerne, skal så gennemgås af en advokat i Dansk Handel & Service, som i øvrigt har en fortid i Forbrugerklagenævnet.
- Advokaten vil tage en sidste vurdering af de sager, der er tilbage, så vi forhåbentlig kan komme til bunds i klagesagerne inden udgangen af august, siger Lone Rasmussen.
Med udspillet tydeliggøres utilfredsheden med sagsbehandlingstiderne i Forbrugerklagenævnet.
Lussing til Forbrugerklagenævnet
Forbrugerstyrelsen, som Forbrugerklagenævnet er organiseret under, opfatter dog ikke planen som en decideret lussing.
- Jeg opfatter det som et udmærket initiativ. De kommer med et forslag til, hvordan man kan involvere branchen, og det synes jeg er positivt, siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.
Louise Holck erkender, at der er problemer på it-området og peger på, at det blandt andet skyldes, at it-sager ofte er ret vanskelige at afgøre.
Der har tidligere været et politisk pres for at få etableret et privat it-ankenævn for at komme klagepuklen til livs.
Den tanke er Dansk Handel & Service imod, fordi organisationen mener, at omkostningerne bliver for høje.
- Med de få it-klager, der er om året, vil det koste 20.000-25.000 kroner per sag, når der også skal betales husleje og løn til det private it-ankenævn. Den udgift er helt forrykt, hvis der er blevet klaget over en printer til 900 kroner, siger Lone Rasmussen, chefkonsulent i Dansk Handel & Service.
Det vurderes, at de erhvervsdrivende i DHS står for mellem 60-80 procent af it-salget i Danmark.