It-virksomheder vil rydde ud i klagesager

Sagsbehandlingstiderne på it-klager i Forbrugerklagenævnet er uacceptabel lang, mener Dansk Handel & Service. Derfor vil organisationen nu selv rydde op i klagesagerne.

Sagsbehandlingstider på op til to år i Forbrugerklagenævnet er blevet for meget af det gode for Dansk Handel & Service (DHS), der derfor selv vil rydde op i medlemmernes it-klagesager.

DHS igangsætter en oprydningsplan for de danske handels- og servicevirksomheder, som de organiserer.

Med planen vil medlemmerne inden udgangen af august have afsluttet de it-klagesager, de har liggende i Forbrugerklagenævnet.

- It-sagerne har fået lov til at hobe sig op i Forbrugerklagenævnet. Der er kommet en kæmpe pukkel, og det er vildt irriterende for både forbrugerne og de erhvervsdrivende, siger Lone Rasmussen, chefkonsulent i DHS.

Advokat skal afgøre sager

Dansk Handel og Service har spurgt alle medlemmerne, om de vil være med til at rydde op i klagerne. Det har de svaret ja til, og nu har virksomhederne indtil midten af maj til at forsøge at indgå forlig i de sager, de har liggende i Forbrugerklagenævnet.

De sager, hvor man ikke kan blive enige med forbrugerne, skal så gennemgås af en advokat i Dansk Handel & Service, som i øvrigt har en fortid i Forbrugerklagenævnet.

- Advokaten vil tage en sidste vurdering af de sager, der er tilbage, så vi forhåbentlig kan komme til bunds i klagesagerne inden udgangen af august, siger Lone Rasmussen.

Med udspillet tydeliggøres utilfredsheden med sagsbehandlingstiderne i Forbrugerklagenævnet.

Lussing til Forbrugerklagenævnet

Forbrugerstyrelsen, som Forbrugerklagenævnet er organiseret under, opfatter dog ikke planen som en decideret lussing.

- Jeg opfatter det som et udmærket initiativ. De kommer med et forslag til, hvordan man kan involvere branchen, og det synes jeg er positivt, siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Louise Holck erkender, at der er problemer på it-området og peger på, at det blandt andet skyldes, at it-sager ofte er ret vanskelige at afgøre.

Der har tidligere været et politisk pres for at få etableret et privat it-ankenævn for at komme klagepuklen til livs.

Den tanke er Dansk Handel & Service imod, fordi organisationen mener, at omkostningerne bliver for høje.

- Med de få it-klager, der er om året, vil det koste 20.000-25.000 kroner per sag, når der også skal betales husleje og løn til det private it-ankenævn. Den udgift er helt forrykt, hvis der er blevet klaget over en printer til 900 kroner, siger Lone Rasmussen, chefkonsulent i Dansk Handel & Service.

Det vurderes, at de erhvervsdrivende i DHS står for mellem 60-80 procent af it-salget i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere