Så netværk dog - og det skal være online

Klumme: Hvorfor er det svært at blive tage alvorligt, når man foreslår Messenger som kommunikationsmedie i en virksomhed? Vi skal da kunne netværke effektivt. Og det gør vi online.

Jeg tillader mig at tage tråden op fra Henrik Zangenbergs sidste klumme om networking.

Jeg kan kun stille mig lige så uforstående som Henrik over for resultatet af denne undersøgelse af unge it-professionelles manglende interesse for erfaringsudveksling og networking.

Når vi er ved emnet, så lad os kigge på en anden side af samme sag.

Unge kan - ældre kan ikke

Jeg har ikke selv oplevet nævneværdig forskel på interessen for at netværke afhængigt af alderen. Men når det kommer til at netværke online, er det en anden snak.

Mange 45+ årige udnytter ikke de muligheder, teknologien åbner for – denne aldersgruppe er for eksempel underrepræsenteret på netværkssites som LinkedIn.

“Instant messaging”, brug af programmer som MSN Messenger, er et andet område, som er forsømt.

Det er et vidunderligt værktøj, der gør, at du slipper for en mailboks proppet med mails på en-fem linjer.

Man kan få hurtigt svar på spørgsmål og se på status, om en kontakt er optaget. Det burde være lige så almindeligt som mail og telefon i virksomheder.

Teknologisk bonerthed

Jeg har oplevet ikke at blive taget helt alvorligt for at have foreslået Messenger som ekstra kommunikationsmedie i en virksomhed.

Jeg har svært ved at sige, hvor denne teknologiske bonerthed kommer fra.

Foruden alderen lader det også til at være kulturelt bestemt – i eksempelvis USA er online-networking meget mere udbredt i alle aldersgrupper.

Det er synd , at værktøjer som instant messengers og netværkssites ikke er mere udbredt herhjemme, for værdien i den type værktøjer ligger i hvor mange og hvilke brugere, der er tilmeldt.

Men selv om brugernes afholdenhed fra tekniske innovationer udgør en barriere, har værktøjerne også deres mangler.

Markedet er ved at modnes

Markedet for online-netværk er stadig under modning, og udbuddet er meget fragmenteret – der er LinkedIn, Ryze og OpenBC til forretningsfolk, mySpace, Friendster og Craigslist til venner.

Så er der andre “community”- orienterede sites som Flickr (billeder), YouTube (video), BlogSpot og Yahoo Groups. Forhåbentlig bliver tilslutningen herhjemme større, når udbuddet bliver konsolideret, og vi ikke behøver seks brugerprofiler forskellige steder.

I tider som disse , hvor YouTube bliver solgt til Google for knap 10 milliarder kroner halvandet år efter, det startede, dukker nye netværkssites op, for eksempel Mingler og Ecademy.

Men hvor er nytænkningen?

Hvorfor bruger man eksempelvis ikke visitkortstandarden VCF på sites, hvor man bestiller noget eller har en brugerprofil, så man ikke skal indtaste de samme oplysninger om sig selv cirka en gang om ugen?

Alle mobiltelefoner er efterhånden udstyret med Bluetooth – hvorfor er telefonen ikke integreret i netværkssitet, så man kan se, når ens kontakter er i nærheden?

Hvor er det henne?

Hvorfor findes der ikke et Outlook-modul, der interfacer til sitet, så man får samlet og integreret sine kommunikations- og netværksværktøjer?

For at gøre verden et nemmere sted at netværke i vil det således være kærkomment med nogle værktøjer, der gør os i stand til at netværke mere effektivt.

Jeg er sikker på, at der er et stort uudnyttet potentiale i ægteskabet mellem sociale netværk og teknologi.

Brugerne skal dog også med, forhåbentlig ikke gennem et generationsskifte, men gennem åbenhed over for teknologi, der gør os bedre i stand til at forbinde og holde forbindelse med hinanden.

Mads Schjølin er konsulent hos Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner til KMD Nexus

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S