Kriminalforsorgen vil spare millioner på IP-telefoni

Tema: En besparelse på to millioner kroner om året. Sådan lyder business casen hos Kriminalforsorgen, der i øjeblikket foretager et komplet skifte til IP-telefoni til alle 5000 ansatte.

Den største røver i de danske fængsler er måske i virkeligheden telefonsystemet.

I hvert fald regner Kriminalforsorgen med at kunne opnå massive besparelser ved at skrotte det gamle telefonsystem og foretage et komplet skifte til IP-telefoni.

Konverteringen har allerede været i gang i nogen tid, og når de sidste af de 5000 ansatte har skriftet telefon til sommer, er de ikke urealistisk, at IP-telefon-systemet kan spare Kriminalforsorgen to millioner kroner om året.

"Vi har cirka 100 institutioner, som havde 100 centraler med 100 servicekontrakter. Og det kunne vi hurtig lave en ret god business case på ved at skifte til IP-telefoni," forklarer Lars Vinther, kontorchef for Kriminalforsorgens it-afdeling.

Nye numre

Skiftet til IP-telefoni betyder blandt andet, at alle ansatte skal have eller har fået nyt telefonnummer. Gevinsten er så til gengæld, at de ansatte ringer gratis, når opkaldet er til en kollega, der også er koblet op på det lokale netværk.

"Vi taler mere internt, end vi på forhånd havde målt os frem til. Det er jo gratis, fordi det er på vore eget netværk, og det tror jeg er en stor fordel," siger Lars Vinther.

Samtidig kan man slå nummeret på alle 5000 ansatte op via telefonens display, og systemet giver også mulighed for telefonkonferencer, avanceret notering og voicemail, forklarer Lars Vinther.

"Det giver en enorm fleksibilitet. For det første har vi fået en struktureret nummerserie, og så er der en masse service-ydelser på IP-telefoni, som vi ikke havde på det gamle system."

Mange vælger mobiltelefoner

I forbindelse med skiftet til IP-telefoni får Kriminalforsorgen også ændret adskillelsen mellem fastnet- og mobiltelefonerne, så alle telefoner fremover hører under den samme nummerserie.

Hver institution finder ud af, hvor mange fastnettelefoner og hvor mange mobiltelefoner, man har brug for, og så får de for eksempel 30 numre i den samme serie. Lars Vinther fortæller, at interessen for mobiltelefonerne har været større end ventet.

Der er dog ikke tale om, at mobiltelefonen skifter fra GSM-netværket, når man er i nærheden af institutionens trådløse bredbånd.

"Men vi har til gengæld en aftale med Sonofon, så det ikke koster noget at tale på den nærmeste mast, så har det ikke ret stor økonomisk betydning," forklarer Lars Vinther.

Fra anarki til orden

Kriminalforsorgen regner med, at IP-telefoni-systemet koster omkring 6 millioner, og med en årlig besparelse på to millioner er den udgift hurtigt tjent ind igen.

Besparelsespotentialet skyldes ikke mindst, at Kriminalforsorgens 100 forskellige institutioner hidtil selv har styret telefoni-investeringerne.

"Der har virkelig været et enormt anarki i det her, for hver institution har selv anskaffet både fastnet- og mobiltelefoner. Så hvis man går rigtig dybt i ned i det her, vil business casen formentlig opfylde enhver Handelshøjskole-elevs drøm," lyder det fra Lars Vinther.

Kontorchefen tilføjer dog, at der endnu er en del arbejde tilbage, inden man kender den endelige, konkrete besparelse.

"Vi er jo ikke færdige endnu, og vi skal først i gang med de store installationer nu, så det kan godt flytte tallene lidt frem og tilbage. Vi kender heller ikke nedslidningstakten og servicebehovet på det her, men indtil videre ser det meget fornuftigt ud," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere