Hjemmebyggede no-name computere præger fortsat det hastigt voksende indiske pc-marked, viser en gennemgang af det indiske pc-marked, som Intel har udarbejdet.
Ifølge gennemgangen er næsten hver anden pc i Indien fabrikeret lokalt og er eksempelvis ikke udstyret med et firma-navn.
De hjemmebyggede indiske computere bliver også kaldt for ”hvide æsker,” og Intels sydøst-asiatiske salgs-direktør, Ravichandran R., vurderer, at intet tyder på, at dette billede er ved at vende.
Populære i små byer
Ifølge Intel er de hvide æsker især populære i landsbyerne, fordi de er yderst billige at anskaffe sig i sammenligning med udenlandske varemærke-computere.
Samtidig hedder det sig, at de hvide æsker er meget brugervenlige, ligesom de ofte supporteres af små it-firmaer i lokalområderne.
Indiens pc-marked voksede med fem millioner pc’er sidste år, hvilket svarer til en stigning på 25 procent i antallet af solgte enheder, viser tal fra IDC.
Her mener den indiske landechef, Kapil Dev Singh, at de hvide æskers markedsandel inden længe vil falde, selv om det er meget tvivlsomt, at de kan fjernes helt fra markedet.
Det skyldes ikke mindst, at priserne for mærkevare-maskinerne falder. Han mener dog, at mange af de store pc-producenter slet ikke vil finde den ultra-lave ende af markedet, hvor de hvide æsker hører til, attraktivt.
Intel har for længst erkendt, at de hvide æsker er kommet for at blive. Det amerikanske selskab indførte for mere end 10 år siden programmet Genuine Intel Dealer, der giver producenterne af de hvide æsker adgang til Intel-teknologier og –certificeringer.