Sådan scorer du chefen …

Klumme:.. eller i hvert fald sikrer, at bossen tænker på dig, når der deles ud af julegodterne.

Artikel top billede

Langt de fleste af os har dem.

De heldige af os har endda to: én på arbejde og én derhjemme. Cheferne. Du kan ikke leve med dem, og du kan ikke leve uden dem.

Men med nogle simple – vi har jo med chefer at gøre – forberedelsesmanøvrer kan du score gode point hos din boss, så du endelig får, hvad du fortjener.

Om det så er pengepungen, bedre arbejdsvilkår og -miljø, forfremmelse, magt, personlig tilfredsstillelse og succes. Eller gratis kaffe, frokost, kuglepenne, massage og post-its.

Hvad in-house bossen angår, kan man jo altid håbe…

De elsker medarbejdere

Jeg har haft mange chefer i min tid – lige fra strøgburger-floormanager Jeppe i Lyngby Storcenter til administrerende direktører for store globale virksomheder.

Og én ting har de alle haft til fælles.

De elsker medarbejdere, der behersker medarbejdertrekanten FFS-modellens komplicerede samspil mellem flid (FL), fedt (FE) og snyd (SN).

Som med den mindst lige så klassiske projekttrekant (kvalitet, tid og penge) gælder det om at foretage et valg af omfanget af elementerne i forhold til hinanden – og justere dem løbende, så målet nås.

Det indebærer indiskutabelt, at du – for overhovedet at gøre dig nogen forhåbninger om noget som helst – kender din chef ud og ind.

Du tilbringer højst sandsynligt alligevel mere tid med din chef end med din kone eller mand; så brug den tid fornuftigt til at gennemkende bossen.

Er bossen mest til flid, fedt eller snyd?

Forbered dig

Du kan komme tættere på dine mål, hvis du har forberedt dine FFS-øvelser i netop det omfang og tempo, som din chef vil have det.

Her et udpluk fra skattekisten, der rammer den mest gængse cheftype.

Vis, du er der for chefen (FL). Kom ham i forkøbet.

Når chefen kommer rendende med en håndfuld opgaver mandag morgen, har du allerede fikset dem.

Har du mod forventning ikke brugt interessetimer i weekenden, klarer du opgaverne hurtigt og smidigt i løbet af mandagen – uden brok og med entusiasme.

Vær ikke genert (FE). Ros chefen, mens du ved, han hører det, men mens han tror, at du ikke ved, at han hører det.

Ros valget af den nye bilpark, valget af hvide skjorter og mørke slips. Ros hans vi­sioner, og vær forsigtigt konstruktiv kritisk.

Se travl ud

Til sidst snak med om bossens nuværende liv – og dit kommende. Golf hos Simon, lunch på Victor og jagt på egen ø.

Se travl ud (SN). Snyd er kortsigtet, noget af det sværeste at beherske og noget af det værste at blive fanget i. Hold det på et minimum.

Én klassiker bør du dog altid have in mente. Småløb ‘travlt’ rundt i lokalerne med kaffekoppen i den ene hånd og notesblokken i den anden. Planlæg din rute rundt i huset nøje, og tag turen et par gange om dagen.

Og til sidst: Hvis du har overskuddet, skal du også overveje at:

- Være dig selv – men ikke for hudløs ærlig.

- Give svar – ikke stille (for mange) spørgsmål.

- Formulere negativt positivt – ikke negativt negativt.

- Fatte dig klart, konkret og i korthed – både i mails, samtaler og præsentationer. Og hjælpe chefen til at gøre det samme.

- Betragte din chef som din kunde – sælg dine idéer.

- Være cool – supercool.

- God julejagt – og glem nu ikke chefen derhjemme …

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA
Consultning Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S