Artikel top billede

Forbrugerombudsmand Henrik Øes nye retningslinjer (billedet) vil gavne forbrugerne, vurderer Telekommunikationsindustrien.

Nye marketing-regler presser teleselskaberne

Teleselskaberne skal oplyse mere klart om priser på mobil-abonnementer og bredbåndshastigheder, siger Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har forhandlet sig frem til nye retningslinjer for teleselskabernes markedsføring.

Det sker efter sager om konstante overtrædelser på tele-området er begyndt at fylde for meget på kontorerne hos Forbrugerstyrelsen.

Sagerne drejer sig om alt fra priser på mobiltelefoner til internethastigheder, der reelt ikke er så hurtige, som det bliver lovet i reklamerne.

"Slagtilbud på eksempelvis mobiltelefoner til en krone dækker som oftest over et mere kompliceret regnestykke, hvor de andre faste udgifter i bindingsperioden nemt kan være gemt væk. Det er ikke en reel måde at markedsføre sig på," fortæller Forbrugerombudsmand Henrik Øe på Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Han forventer derfor, at teleselskaberne retter ind og markedsfører sine produkter mere sagligt.

"Ellers har jeg med retningslinjerne et bedre grundlag for at kunne følge op på klagerne," forklarer Henrik Øe.

Retningslinjerne er en revision af de allerede eksisterende retningslinjer, der trådte i kraft 1. maj 2005.

Prisoplysninger skal være gennemsigtige

Forbrugerombudsmanden fremhæver selv, at de vigtigste retningslinjer drejer sig om reelle internethastigheder, vejledningspligt i forbindelse med valg af tele-abonnement samt, at telepriserne skal være tydeligere markeret i markedsføringsmaterialet.

"Det er blevet præciseret, at hvis der annonceres med priser, må der gives tydelige oplysninger om alle faste og variable priser og prisvilkår, der er væsentlige for forbrugerens vurdering af tilbuddet," lyder det blandt andet i de nye retningslinjer.

Forbrugerombudsmanden forventer derfor, at både organisationer og virksomheder vil have et skærpet fokus på disse områder fremover.

Fortsættes...

Godt nyt for forbrugerne

Teleselskaberne står svagere

Telekommunikationsindustrien i Danmark har været med til at strikke de nye retningslinjer sammen, og Ib Tolstrup hilser dem derfor velkomne, selvom organisationen langtfra har fået alle sin krav igennem.

"Vi skal have mere gennemsigtighed i branchen, og derfor er det fint med det skærpede krav til teleselskaberne. Det vil i sidste ende give kunderne bedre oplysninger om priser og services," siger han til Computerworld.

På visse områder mener han dog, at skruen er strammet lige lovligt hårdt. Blandt disse er vejledningspligten, hvor kunden nu står meget stærkt i en eventuel retssag mod teleselskabet om at blive vejledt bedst muligt om det mest optimale abonnement blandt branchens ialt 472 tilbud.

Også oplysninger om reelle internethastigheder er kravene blevet hårde, ifølge Ib Tolstrup.

"Det er lidt, som hvis en grønthandler skal oplyse om, at æblerne har en skræl, frugtkød og kernehus. Det skal virkelig skæres ud i pap nu, men det kommer som sagt stadig kunderne til gode, når de står og skal vælge blandt tele-produkterne," lyder det fra Ib Tolstrup.

Udover Telekommunikationsindustrien i Danmark så har Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Dansk Industri (ITEK), Branchen ForbrugerElektronik (BFE) og Dansk Energi stået for de reviderede retningslinjer i samarbejde med Forbrugerombudsmanden.

IT- og Telestyrelsen samt Konkurrencestyrelsen har deltaget som observatører.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere