Artikel top billede

Opråb til virksomhederne: Stop nu al det bloggeri

Klumme: Det er et stort arbejde at blogge. Lad være med at gøre det for nemmere at nå kunderne.

Det begynde engang i 90’erne med, at en sagde: “Vi skal have en hjemmeside” og så gik det løs. Gud og hvermand fik en hjemmeside, men de færreste vidste, hvad de skulle med den, og der gik temmelig mange år og penge ud ad vinduet, før det gav mening.

For tiden lyder mantraet: “Vi skal også have en blog”, og det bakkes op af en hær af rådgivningsfirmaer, der er eksperter i såkaldt sociale medier.

Men klap lige hesten, inden historien gentager sig.
Det er et stort arbejde at blogge, og det er et endnu større arbejde at opbygge en læserskare. Og hvad skal virksomheden egentlig med den?

De fleste virksomheder har ikke så meget at sige. De vil gerne sige en masse om deres produkters fortræffeligheder, men det giver ikke mange læsere på en blog. De vil sjældent sige noget kontroversielt eller originalt, og det er det, der skal til for at få læsere.

Uden redigering

Blandt venner og uden for referat har mange virksomhedsledere markante og ofte interessante meninger, men dem lufter de ikke offentligt, for det er ikke i virksomhedens interesse. Derfor ville de fleste virksomheder fylde bloggen med ligegyldigheder, som ingen gider læse.

Et af argumenterne for at blogge er, at man får sit eget medie, hvor man kan kommunikere direkte med målgruppen – uden om de der besværlige journalister med deres redaktionelle prioriteringer og nyhedskriterier.
Men sandheden er, at stort set alle erhvervsledere kan få spalteplads og tv-tid ad libitum i de traditionelle medier.

Medierne er vilde med erhvervsledere, der vil sige noget – ud over pæne ord om deres virksomhed og produkter – så erhvervslivet behøver ikke deres egne medier for at få en stemme i offentligheden. Alle medier står til deres fulde rådighed.

Hvis medierne ikke vil bringe virksomhedens pressemeddelelser, kan det jo være fordi, de er aldeles ligegyldige, og pressemeddelelser bliver ikke mindre ligegyldige som blogindlæg.

Vis mig et interessant indlæg i en virksomhedsblog, som et etableret medie med et langt større - og ofte mere relevant - publikum ikke vil bringe.

Åbenheden skal gennemsyre virksomheden

Et andet argument for at blogge er, at virksomheden skal være mere åben og dermed mere troværdig. Og det er der meget godt i, men en blog med kommentarfunktion er ikke det samme som åbenhed og troværdighed. Hvis man vil ændre sit image, skal man anskaffe sig en kommunikationsstrategi.

Hvis man vil signalere åbenhed, skal åbenheden gennemsyre virksomheden og al dens kommunikation. Bloggen er nok et af de sidste punkter på den dagsorden, for det tager gerne et års stædigt arbejde at opbygge en læserskare fra ingenting, og det mest sandsynlige er, at der aldrig er nogen, der opdager den.

Et tredje argument for at blogge er, at en blog skaber trafik fra søgemaskiner, men fortalerne for det argument har meget svært ved at forklare, hvordan en blog skaber mere trafik end en jævn strøm af relevante nyheder og pressemeddelelser på et traditionelt websted.

Søgemaskiner har ikke speciel forkærlighed for blogs. De prioriterer relevant indhold, og hvis man vælger sine ord med omhu og overholder nogle basale regler for opbygning og opdatering af et websted, skal man nok få den placering på søgemaskinerne, man fortjener. Det handler om indholdet, ikke formen.

De rigtige grunde

Det er et stort arbejde at blogge, hvis man skal gøre det ordentligt, og det er absolut ikke en genvej til nogetsomhelst.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal blogge. Man skal bare gøre det af de rigtige grunde. Den bedste grund er lyst og at man har noget på hjerte. Har man det, så gå endelig i gang. Det kan være sjovt og lærerigt.

Man kan få gode debatter, og man kan lære meget gennem kommentarerne og ved selv at kommentere andre blogs. Man kan opbygge et netværk, og man kan bestemt få en stemme, som er vanskelig at få ad andre veje. Det gavner ikke nødvendigvis virksomheden, men bloggeren kan få glæde af det - både personligt og professionelt.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere